En dag på jobbet som styckmästare

Lennart Mårtensson

av Lennart Mårtensson

Min vardag på köttavdelningen på ICA Kvantum Kungsbacka präglas ofta av glädje, ryggdunkningar, vinflaskor eller dagens ros i tidningen från nöjda kunder. Anledningen till denna fantastiska feedback från kunder beror på att jag har fått privilegiet att få jobba med mitt största intresse på samma sätt som poeter, författare eller låtskrivare gör.

Jag har fått privilegiet att få jobba med mitt största intresse.

Jag får betalt för att göra det jag mest av allt vill göra och det märker givetvis kunderna. Om det är måndag eller fredag spelar ingen roll eftersom varje dag är en ny utmaning.

Jag är mycket stolt över vår fina manuella köttdisk som bygger många broar av förtroende till nya kunder varje dag och där kontakten i förlängningen oftast leder till en djup och nära vänskap och förtroende för fortsatta köp. Det innebär att relationen mellan mig och kunden inte är ekonomisk vinning på kort sikt, utan mitt mål är att mitt professionella och förtroendeingivande bemötande ska få kunden att berätta om mötet med mig för sina vänner och arbetskamrater. 

Jag är mycket stolt över vår fina manuella köttdisk som bygger många broar av förtroende till nya kunder varje dag.

I detaljhandeln idag  finns inte marginaler för att konkurrera med priset på kött längre för att locka kunder, utan det enda medel man numera kan använda sig av för att uppnå konkurrensövertag är att ge ett mervärde till kunden, så att det på det viset blir "värt" att köpa svenskt kvalitetskött som jag alltid säljer och rekommenderar och som inte är gasförpackat. 

...så är mitt arbetssätt att skämma bort kunderna hela tiden.

Min filosofi har alltid varit att kunder kräver ungefär samma uppmärksamhet som ens egna barn och för att få kunderna att känna samma starka band med mig som säljare så är mitt arbetssätt att skämma bort kunderna hela tiden.

Mitt mål med kontakten med kunder är att de ska känna en så stor tomhet och avsaknad av kompetent personal och service som möjligt när de handlar någon annanstans. Kunden ska i samma stund som de stiger in i en annan butik minnas och tydligt märka skillnaden i bemötandet de fick från mig och det bemötandet de får i en annan butik.