Framgångshistorien

Lennart Mårtensson

av Lennart Mårtensson

Kvantum Kungsbacka har vunnit många priser genom åren, bland annat Arlas Guldko 2011 - även kallad matbranschens Oscar.

Arlas Guldko instiftades år 2000 av Arla Foods för att uppmärksamma dem som satsar och gör extra insatser inom butik och restaurang och storkök. Syftet är att lyfta fram och belöna goda resultat för att inspirera andra. Vi har dessutom varit i final hela 3 gånger och jag har stora förhoppningar att vi kommer att vinna även 2015, när vår karenstid gått ut. 

Min absoluta lägsta nivå som styckmästare och säljare ska vara där konkurrenterna gör sitt bästa.

Jag har ju alltid kunnat erbjuda kunderna vårt egenstyckade och packade svenska kött, vilket har uppskattats väldigt mycket genom åren eftersom det alltid varit välputsat och hållit hög kvalitet. Min absoluta lägsta nivå som styckmästare och säljare ska vara där konkurrenterna gör sitt bästa. Jag och mina kollegor samlar alltid på oss erfarenheter när vi själva är ute och handlar. Dessa tar vi med oss till vår egen butik och försöker alltid förbättra oss själva hela tiden.

Dagens kunder vill kunna välja storlek på köttbiten själv, få service, veta ursprung, få råd och diskutera recept med trevlig och kunnig personal och få bra kvalitet på köttet.

För några år sedan bestämde sig många av våra konkurrenter inom Ica, Axfood och Coop för att avveckla styckningen i butik och förlägga den centralt i stället och därifrån leverera färdigpaketerat kött till butikerna. Vi bestämde oss för att inte hänga med på det tåget. Anledningen till det var att kompetensen då försvinner från butiken och att servicen till kunden då helt upphör.

Dagens kunder vill kunna välja storlek på köttbiten själv, få service, veta ursprung, få råd och diskutera recept med trevlig och kunnig personal och få bra kvalitet på köttet. Dessa önskemål som kunderna efterfrågar kan de inte få hos våra konkurrenter, vilket innebär att slutsatsen oftast blir att de åker till oss och handlar, vilket vi naturligtvis är väldigt glada för.

"Om man bestämt sig för att visa vägen behöver man inte fråga de som går åt andra hållet vart vägen leder".

Det gäller att våga fortsätta på den väg som kunderna efterfrågar även om majoriteten av handlarna och butikerna gör tvärtemot för att de inte vågar annat. Jag brukar säga: "Det sägs att rädslan urholkar själen" och "Om man bestämt sig för att visa vägen behöver man inte fråga de som går åt andra hållet vart vägen leder".