Glädje och stolthet över Livsmedelspriset

Maria Forshufvud

av Maria Forshufvud

I slutet av förra veckan fick Svenskt kött Livsmedelspriset vid Livsmedelsdagarna i Tylösand. Priset delas ut av Livsmedelsföreningen till en person, organisation eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling.

Jag är naturligtvis stolt och glad för att vårt arbete på Svenskt kött uppmärksammas.  Men framförallt ser jag priset som ett erkännande till de svenska djuruppfödarna. Svenskt kött är en liten organisation med det stora uppdraget att tydliggöra och synliggöra det svenska köttet. Det är ett jobb som bygger på de värden som de svenska bönderna skapar på gårdarna genom att föda upp friska och sunda djur. Svenskt kött har funnits i sin nuvarande form i ganska precis fyra år. Vi ägs av de svenska gris-, nöt- o lamm-uppfödarna, den svenska köttbranschen och LRF.

Våra ledord i vardagsarbetet är kunskap och inspiration.  Vi brinner för att dela med oss av kunskap om kött och svensk djuruppfödning. 

Våra ledord i vardagsarbetet är kunskap och inspiration.  Vi brinner för att dela med oss av kunskap om kött och svensk djuruppfödning.  För vi är övertygade om att ju mer vi kan desto bättre tar vi tillvara på hela djuren.

 En viktig del i vårt arbete är den frivilliga ursprungsmärkningen av svenskt kött. Märket står för att köttet kommer från djur som är födda uppfödda slaktade i Sverige. Köttet är också förädlat och packat i Sverige. Det är en märkning som efterfrågad av många konsumenter och som efter tre år syns tydligt butiksdiskarna. Och i grossisternas produktblad. Det är riktigt bra!

Det händer mycket hos Svenskt kött. Vi håller ett högt tempo och väljer att se möjligheter istället för problem. Just nu är vi inne i sista korrektur-svängen av den nya ”chark-skola” som vi lanserar för butiksmedarbetare i oktober. Då kommer också uppdaterade styckningsscheman med fler och nya detaljer. Hemsidan har vi gjort till navet i vår kommunikation. Det ger resultat och vi har ett växande antal unika besökare. Vi märker att allt fler vill öka sin kunskap om kött, både hur det tillagas men också om dess ursprung och om svensk djuromsorg.

Vi märker att allt fler vill öka sin kunskap om kött, både hur det tillagas men också om dess ursprung och om svensk djuromsorg.

Jag får ofta frågan om vi jobbar för att svenskarna ska äta mer kött. Men så är det inte. Svenskt kött står inte för ökad konsumtion av kött. Vårt motto är att när du väljer kött eller charkuterier, välj medvetet. Hellre lite mindre, men välj svenskt kött. Köttet och charkuteriernas bästa smakkompisar är frukt och grönsaker. Kombinera och ät varierat!

För djurens, naturens, miljöns och hälsans skull.