I väntan på regeringens taktik: Fokus på mattrender

Richard Tellström

av Richard Tellström

En inte ovanlig uppfattning om Sveriges mathistoria är att vi var tvungna att äta vad som helst förr i tiden. Men inget kan vara mer fel. Istället har vi alltid valt att äta vissa saker, struntat i annat och till och med förbjudit fullt ätbara saker. I vår mathistoria ser man att vi i svälttider valt bort ätbart kött från hästar, grävlingar och grodor. Vi valde hellre att dryga ut brödet med bark, lavar eller halm. Och idag talar vi hellre om att i framtiden äta insekter än bönor och kaniner.

Och idag talar vi hellre om att i framtiden äta insekter än bönor och kaniner.

Skälet är att mat alltid är en kulturell indelning av växter och djur i ätbart och icke ätbart. Det finns alltså ingen objektiv smakkänsla som säger att något är gott. Istället sitter matkulturen i vår hjärna och som den värdering den är så förändras den över tid. 

Både vår egen politiska uppfattning och lagar sätter gräns för vad vi väljer att äta.

En av de starkaste krafterna som påverkar matkulturen är politik. Både vår egen politiska uppfattning och lagar sätter gräns för vad vi väljer att äta. Regeringens livsmedelsstrategi kom för någon vecka sedan. Lite överraskande saknades de taktiska insatserna. Är motsättningarna svåra i regeringen? Perspektivet går inåt, åt det protektionistiska hållet istället för att få fler att köpa dem i världen. Exporten betonas visserligen men överraskande är det närproducerade viktigare (fast egentligen menar man nog närkonsumerat).

Ett råd till landets livsmedelsföretagare är därför att ta saken i egna händer

Ett råd till landets livsmedelsföretagare är därför att ta saken i egna händer via sina branschförbund och sedan samverka på nationell nivå. En egen konkret exporttaktik som är förankrad i EU:s strategi kommer vara mer framgångrisk för EU:s vägval kommer ändå styra alla svenska regeringar oavsett partifärg så länge vi inte beslutat om att lämna EU. 

En vinnande väg är att förstå trenderna som skapar försäljning nu och de närmaste decennierna. 

En vinnande väg är att förstå trenderna som skapar försäljning nu och de närmaste decennierna. Om svensk livsmedelsindustri går samman och startar ett forskningsprojekt om kommande mattrender lönar det sig mer än den livsmedelstaktik som nog inte kommer före valet 2018.