Kött behövs – i lagom mängd

Kajsa Asp Jonson

av Kajsa Asp Jonson

Enligt senaste trendrapporten, som bland annat beskrivs i denna artikel i SvD, blir svenskarna allt mer hälsomedvetna i sina livsmedelsval.

Vi äter allt mer av träningsnischade produkter med mycket protein och mer av ägg och kvarg, frön och nötter. Ekologiskt ökar, vilket kanske är ett tecken på att vi är beredda att betala lite mer för ett mervärde och en bättre magkänsla. Jag hoppas att detta avspeglas även i köttdisken, så att det blir ett självklart val för allt fler att välja svenskt kött.

Som grupp betraktat får vi alltså i oss mer både av hälsomässigt bra mat och mer av det som inte är så bra för oss – och mer kalorier totalt sett.

Samtidigt som vi köper mer av hälsomaten säljs det även mer av det onyttiga; läsk, godis och glass fortsätter vara storsäljare. Som grupp betraktat får vi alltså i oss mer både av hälsomässigt bra mat och mer av det som inte är så bra för oss – och mer kalorier totalt sett. Jag ser det som ett tecken på att hälsoklyftorna ökar; de som tränar och äter bra äter ännu bättre medan de som har sämre förutsättningar och mindre kunskap får allt mer osunda matvanor.

Härom dagen lanserades Livsmedelsverkets nya kostråd. Råden är skrivna utifrån den senaste forskningen kring samband mellan kost och hälsa, och med hänsyn till miljön.

I kostråden står bland annat:
"Kött bidrar med protein och många näringsämnen, och är inte minst en viktig järnkälla, speciellt för barn, ungdomar och kvinnor i barnafödande ålder. Välj gärna kött som är producerat på ett mer hållbart sätt, och med hänsyn till hur djuren mår; miljömärkt, som naturbeteskött, ekologiskt eller klimatcertifierat"

En viktig skillnad från tidigare rekommendationer är att man vill begränsa mängden kött till 500 gram tillagad vikt per vecka. Jag befarar att ett ensidigt budskap om att äta mindre kött innebär att vissa grupper riskerar att få i sig för lite av till exempel järn, och istället borde få råd om att öka köttintaget. De som är snabbast på att ta åt sig rekommendationer är ofta de som minst behöver det. Kvinnor och framför allt tjejer i tonåren behöver mycket järn och dessa grupper äter redan mindre av kött och blod/inälvsmat jämfört med män.

De som är snabbast på att ta åt sig rekommendationer är ofta de som minst behöver det.

Kostråd handlar ofta om att begränsa och ta bort. Många modedieter handlar om att utesluta olika typer av livsmedel – men vem tänker på att näringsintaget faktiskt kan bli lidande när man minskar på viktiga livsmedel som till exempel kött och mjölk?

...men vem tänker på att näringsintaget faktiskt kan bli lidande när man minskar på viktiga livsmedel som till exempel kött och mjölk?

Jag tycker det pratas för lite om vad vi faktiskt får i oss via maten. Att dra ner på socker och snacks är i min mening betydligt viktigare steg för hälsan än att äta mindre av mat som ger mycket näring för kalorierna. Svenskarna lägger 5 miljarder på kosttillskott varje år och många har en betydligt större tilltro till näringen från ett piller än från den vanliga nyttiga maten. Undrar hur det blev så…?