Manuella köttdisken har förändrat mitt jobb

Lennart Mårtensson

av Lennart Mårtensson

Mitt arbete som styckmästare har förändrats otroligt mycket sedan vi öppnade vår manuella köttdisk. Kundkontakten har blivit helt annorlunda och mycket mer personlig - lite grann som det var förr i tiden. Numera är man inte bara en butiksmedarbetare som lägger upp paket i hyllan längre, utan man har blivit en nära vän med kunderna. 

Kundkontakten har blivit helt annorlunda och mycket mer personlig - lite grann som det var förr i tiden.

För en person som jag som gillar att kommunicera är det helt fantastiskt när kunderna efterfrågar just mig i förtroendefrågor för utbyte av tips och idéer. Kunderna pratar inte bara mat längre utan man möts och träffas vid köttdisken på en helt annan personlig nivå som tidigare varit mycket ovanlig i livsmedelsbranschen.

Idag när jag fyllde på köttdisken ute i butiken så kände jag en mjuk hand på min axel och där stod en kvinna med sin man och sa: "Men där är du ju Lennart"! Var har du varit? Vi har inte sett dig på länge?"

Jag förstod naturligtvis ingenting av vad de pratade om eftersom jag tycker att jag är på jobbet nästan jämt. Jag tar inte ens ut någon sammanhållen semester, varken sommar eller vinter, utan endast lägger in några enstaka lediga dagar varannan vecka. 

Mitt jobb går också mycket ut på att utbilda kunderna i köttkunskap och det är ett förtroende som jag vårdar med ömhet.

Men det är precis det här som får mig att älska mitt yrke! Tänk att man som kund kan sakna mig bland all personal i butiken och att mitt matintresse, service och engagemang gör att kunderna saknar mig när jag inte är på plats. Det måste vara det finaste och den bästa bekräftelsen man kan få som styckmästare i butik.

Det måste vara det finaste och den bästa bekräftelsen man kan få som styckmästare i butik.

Jag har många kunder som kommer till mig om förtroendefrågor om vilka varor jag rekommenderar dem att köpa, så mitt jobb går också mycket ut på att utbilda kunderna i köttkunskap och det är ett förtroende som jag vårdar med ömhet.

Vad många personer som arbetar i butik idag inte tänker på är att de ser kunderna åtta timmar om dagen, men kunden ser dem under högst några minuter. Hur många butiksanställda tänker på det när en kund ber om hjälp eller ser villrådig ut?