Nu börjar jag på Svenskt Kött

Elisabet Qvarford

av Elisabet Qvarford

- Jobbar du för Svensk Kött? Men jag trodde att du var vegetarian?

Flera av mina vänner har lyft på ögonbrynen när jag har berättat om min nya arbetsgivare Svenskt Kött. Vet inte vad det är med mig som utstrålar vegetarian, men det kan ha att göra med att jag för några år sedan arbetade som pressekreterare hos Miljöpartiet i riksdagen.

Jag är uppvuxen på en gård där den sista kalven föddes ungefär samtidigt som jag.

Jag är uppvuxen på en gård där den sista kalven föddes ungefär samtidigt som jag. Varje jul levererades den halva grisen från en granngård och pappa plockade fram styckningsschemat. Och själv fick jag som treåring "Bambis" klövar att leka med och förklarade glatt för jägarna att jag minsann hade sett en massa rådjur och att de var svarta och vita och gick i en hage hos granngården.

Mitt första "riktiga" jobb var på Scan Dukat i Göteborg där jag packade korv. Sedan utbildade jag mig till journalist och kommunikatör och har jobbat på bland annat Ekot, SVT Morgon och TCO. De senaste åren har jag arbetat hos LRF, först som kommunikatör för Stiftelsen Lantbruksforskning och sedan som marknadsutvecklare för livsmedel. I höstas var jag en av projektledarna bakom Charkdagen som LRF och Svenskt Kött anordnade för att uppmärksamma Svenskt kött-märkningen av charkprodukter. Jag upptäckte då att Svenskt Kött är en spännande organisation som har mycket på gång och tvekade därför inte att höra av mig till Maria Forshufvud när jag hörde att hon sökte en person som kunde kommunikation och pr.

På Svenskt Kött kommer jag bland annat att jobba med de företag som använder Svenskt kött-märket och få ännu fler charkföretag att sätta ursprungsmärkningen på sina produkter.

Men eftersom jag också tycker att det är spännande med sociala medier har jag också fått ansvar för Svenskt kötts twitterkonto där jag på kort tid ökat antalet följare med över 50 procent. I slutet av förra veckan drog Svenskt Kött tillsammans med LRF, Lantmännen, Svensk Mjölk, Arla med flera igång en twitterkampanj kallad #enbonde.

På svenskt kött kommer jag bland annat att jobba med de företag som använder Svenskt kött-märket och få ännu fler charkföretag att sätta ursprungsmärkningen på sina produkter.

Twitterkampanjen går ut på att skriva en fråga/påstående som alla avslutas med #enbonde. Till exempel "Vem tycker att skit luktar pengar? #enbonde".

De senaste dagarna har varit fylld med korta (140 tecken) och roliga meddelanden om bondens vardag. Under första helgen var #enbonde med på den så kallade trendning-listan, vilket innebär att det var ett av de 10 mest twittrade orden i Sverige. Följ statistiken för #enbonde här.

Har du ett bra förslag till #enbonde-kampanjen? E-posta texten till elisabet.qvarford@svensktkott.se. Kom bara ihåg att det får vara max 140 tecken.

Och hur är det nu, är jag vegetarian? Nej, men jag väljer mitt kött med omsorg och gör medvetna val.