Nya näringsrekommendationer - äntligen!

Anna Sjögren

av Anna Sjögren

Alla har vi olika glädjeämnen och jag blir glad när det kommer nya näringsrekommendationer. Det händer bara vart åttonde år, så det är tur att det också finns annat att glädja sig åt mellan varven.

I juni kom det nya förslaget från Nordiska ministerrådet. Det är resultatet av ett stort arbete där ledande näringsexperter har gått igenom de senaste årens forskning om samband mellan mat, näring och hälsa. Utifrån forskningsresultaten ställer experterna samman råd om hur man ska äta för att må bra och förebygga vanliga sjukdomar som till exempel diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

Utifrån forskningsresultaten ställer experterna samman råd om hur man ska äta för att må bra

Statens näringsrekommendationer är något att hålla i handen när floden av olika mer eller mindre seriösa kostråd sköljer över oss i TV, tidningar och andra media. De forskningsgrundade råden får sällan samma spridning som mera udda dieter som har en större marknadsföringsapparat bakom sig för att trycka ut böcker och tidningar till alla som hungrar efter goda och gärna oväntade kostråd för att hålla vikten och hälsan.

Nytt i 2012 års rekommendationer är att det är större fokus på helheten än på enskilda näringsämnen. Enligt forskarna så är det en kost med mycket frukt och grönt, fibrer, fullkorn, fisk, vegetabiliska oljor och magra mjölkprodukter som gäller. Kött och chark kan man äta lagom mycket av och samtidigt dra ned på sötsaker, läsk, vitt mjöl och hårda fetter.

Kött och chark kan man äta lagom mycket av och samtidigt dra ned på sötsaker, läsk, vitt mjöl och hårda fetter.

Det har kommit mycket forskning om att D-vitamin är bra för hälsan därför har rekommendationerna höjts i det nya förslaget. D-vitamin finns i fet fisk, mjölkprodukter, kött och ägg. Under sommaren är solens strålar den bästa källan till D-vitamin.

Och apropå solen så är selen ett annat näringsämne som har fått höjda rekommendationer. Den svenska kosten är relativt selenfattig. Kött bidrar med en fjärdedel av det selen som vi äter, fisk står för en lika stor andel och resten kommer från mjölk, ost och ägg.

Det nya förslaget säger inte exakt hur mycket kolhydrater och fett som är hälsosamt att äta. Nu poängteras det istället att det är smart att välja rätta sorter. Hellre mjukt vegetabiliskt fett än hårt, animaliskt och hellre fullkorn än vitt mjöl.