Se möjligheterna i vår frivilliga ursprungsmärkning

Maria Forshufvud

av Maria Forshufvud

Den senaste tidens händelser gör att svenska konsumententer blivit allt mer intresserade av köttets ursprung. Den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött har snart funnits i två år och vi har under vintern fått in flera nya företag som vill använda märket på sina livsmedel. Genom att tydliggöra det svenska köttet och de svenska värdena så ökar möjligheterna att få ut ett mervärde för köttet de svenska bönderna levererar.  

Bakgrunden till märkningen Svenskt kött var den svåra situationen som Sveriges grisföretagare upplevde under vinter 2010 - 2011 då en dioxinskandal i Tyskland medförde att priset på svenskt griskött trycktes i botten. Det var en katastrof.

Svenskt Kött gjorde gemensam sak med Ica, Coop, Axfood, Bergendahls och LRF kom överens om en märkning av framför allt charkuterier. För det är när köttet blir charkuteri som det anonymiseras. Nu använder allt fler företag även märket på sitt hela färska kött.

Företag får rätten att använda märket Svenskt kött under förutsättning att de uppfyller vissa kriterier. Redligheten är en viktig del, men också kravet på spårbarhet. Därför ska företagen ha en livsmedelscertifiering om de ska få använda märket.

I en undersökning som den europeiska konsumentorganisationen BEUC har gjort vill 83 procent av de svenska konsumenterna kunna se ursprunget på kött. Undersökningen gjordes innan hästköttsskandalen så nu finns det troligen ett ännu större sug.

I våra kontakter med företag som använder märket har vi fångat några röster. Så här säger till exempel:

Fredrik Malmstedt, vd Köttbutiken och Furillen på Gotland:

- Det är jätteviktigt med bra märkning som inte kan vilseleda. Här har vi en märkning som ger tydlig signal om hur djuren har fötts upp, hur de har levt och slaktats. Det är ett bra budskap.

Magnus Nilsson, vd Nyhléns Hugosons:

- Vi vill profilera oss lokalt och regionalt. Råvarorna och deras ursprung är vår profil. Den frivilliga ursprungsmärkningen Svensk kött fungerar som en garant för konsumenterna.

Det är klart att vi blir glada över så fina omdömen. Under våren kommer vi att göra det ännu tydligare för konsumenterna vad märket står för. Och varför det är viktigt att aktivt välja svenskt kött.