Tänk er kött som vinerna på Systembolaget

Fredrik Malmstedt

av Fredrik Malmstedt

Hej!

Detta blir min allra första blogg, både här på Svenskt kött och någonsin. Jag sitter på båten på väg hem till Gotland efter en händelserik dag i Stockholm, där jag har deltagit i Sturegallerians matprojekt Farmers Market. Jätteroligt!

Jag skall genom denna blogg under några månader framåt dela med mig om mina tankar kring kött.

Tänk er kött som vinerna på Systembolaget. Vad menar han nu, tänker ni.

Jo, så här. Vi svenskar är generellt riktigt duktiga på vin. Få svenskar skulle nöja sig med att gå in på Systembolaget och köpa en flaska rött, vitt eller mousserande utan att veta någonting om det. Vi är intresserade av årgång, land, druva, vingård, med mera ja all grundinfo som står på etiketten. Vilket i många fall avgör priset och vetskapen om vi gillar det eller inte.

Men när vi går in och skall köpa nötkött så tycker vi av någon anledning att det är okej att det bara står biff, entrecote eller högrev på etiketten. Tänk om vi konsumenter kunde få mer information, likt den vi får om vinet, även på köttbitarna. Detalj, kön, ras, ålder, gård, vikt, fett, klass.

Tänk om det stod:

Entrecote, ko, Angus, 37 månader, 320kg, 5+, E

eller

Entrecote, ungtjur, SRB, 11 månader, 370kg, 2+, O

(Läs mer om vad klassificeringen betyder här)

Det skulle bli lättare att köpa rätt kött till rätt pris. Det är ju stor skillnad på en skiva entrecote från en ko på 37 månader som har kalvat 2 gånger och en ungtjur på 11 månader. Det tråkiga just nu är att båda kan ligga i samma köttdisk och kosta lika mycket. Ungefär som att jämföra ett riktigt stort vin med ett enkelt bordsvin.

Båda har sin plats. Ska man öppna det kraftigaste rödvinet är det entrecoten från kossan ovan som ger ett mer smakrikt kött med insprängt fett. Men till en Osso Bocco med en polenta som serveras med ett lättare rött vin så passar sig kött från en ungtjur på 11 månader betydligt bättre.

Om vi kan få information om vad vi köper redan på etiketten så har vi kommit en bra bit på vägen. Ett företag som har påbörjat detta till viss del på sina skin pack är Ejmunds Gård och jag hoppas att vi får se fler.