Trendspaning: närodlat, småskaligt, spårbart och 100% svenskt

Kajsa Asp Jonson

av Kajsa Asp Jonson

Gårdsbutikerna har en spirande verksamhet och allt fler breddar sitt utbud. Att handla grönsaker, rotfrukter, mjölk och kött direkt från gården lockar en stadigt växande publik. Jag tänker att det kommer som en väldigt naturlig reaktion på alla matlarm och skandaler kopplat till livsmedelsproduktion. Vi vill ha bättre koll på hur maten produceras och vi vill vara säkra på att djuren har det bra och att bonden får en rimlig ersättning för allt jobb och slit.

Vägen från jord till bord blir kortare och vi får en närmare relation till hur och var maten produceras. 

Trenden är en skön mix av ny teknik och traditionellt hantverk och kunskap. Tack vare samverkan, logistik och tekniska lösningar blir gårdsbutikerna och den närproducerade maten allt mer tillgänglig. Vägen från jord till bord blir kortare och vi får en närmare relation till hur och var maten produceras. På så sätt kan den småskaligt producerade maten bli en allt större del av vår vardag istället för något udda vi köper på söndagsutflykten. Två goda exempel är Min Farm och Cowfunding.

Via hemsida, sociala medier och gårdsbesök kan man lära känna bonden och se verksamheten med egna ögon. 

Min farm kopplar samman konsumenter med lokala gårdar över hela landet och verksamheten sprids nu med hjälp av ett antal eldsjälar som är experter inom kommunikation och it. Via hemsida, sociala medier och gårdsbesök kan man lära känna bonden och se verksamheten med egna ögon. Konsumenten får en inblick i produktionen och bönderna får bättre betalt, bland annat tack vare en mer direkt distribution av varorna.

De gårdar som ingår i nätverket är småskaliga familjejordbruk som levererar till kunder i närområdet. Utbudet av varor varierar mellan olika regioner. I sortimentet finns ofta olika köttvaror, grönsaker, rotfrukter, honung, ägg och mjöl, producerat med större hänsyn till miljö, djur och människor.

Varje ko har tjugofem andelar och när samtliga är sålda slaktas kon.

Cowfunding är en plattform för crowdfunding av lokalproducerat nötkött. Varje ko har tjugofem andelar och när samtliga är sålda slaktas kon och köttet får hängmöra i två veckor innan det levereras till kund. Hanteringen är helt transparent och all information om djuren finns tillgänglig på hemsidan: ras, födelsedatum, foder och uppfödare – och hur många andelar som finns kvar.

Cowfunding samarbetar med lokala gårdar som föder upp köttkor i mindre skala. De färdigpackade lådorna innehåller en mix av olika styckningsdelar så att hela djuret tillvaratas. Lådorna levereras kostnadsfritt i hela Skåne.

De färdigpackade lådorna innehåller en mix av olika styckningsdelar så att hela djuret tillvaratas.

Och i mitt eget närområde finns Kungälvsmat, en ekonomisk förening som samlar ett trettiotal producenter som levererar nötkött, lammkött, grönsaker, mjöl, ägg och honung via gårdsbutiker, hemsida och den närliggande City Gross-butiken.

Det känns bra att stötta det regionala och bidra till att de lokala bönderna kan överleva och fortsätta ge oss mat och naturliga inslag som kor, grisar, dofter och grönskande vidder i närområdet – och självklart ger det en skön känsla att ställa fram närproducerad middagsmat på bordet.