Vägen till märket

Fredrik Andersson

av Fredrik Andersson

Det hela började en kväll efter jobbet när jag var på stormarknaden och letade pålägg. Jag fick tag i en skinka med Svenskt kött-märket på och lade ner den i min varukorg. Gick vidare mot köttdisken och skulle ha blandfärs. Även där hittade jag en förpackning med märket. Då slog det mig, varför skulle inte jag kunna märka min meny med märket? Jag har ju kött från djur som är födda, uppfödda, styckade och slaktade i Sverige.

Då slog det mig, varför skulle inte jag kunna märka min meny med märket?

Jag gillar sociala medier eftersom det är ett bra sätt att få information och hänga med i vad som händer i världen. Precis samma dag hade Svenskt Kött twittrat om vad som gällde för att märka med deras märke. Jag hade innan haft lite kontakt med Elisabet Qvarford på twitter som är kommunikatör på Svenskt Kött och slängde iväg frågan till henne.

– Vad krävs för att få använda Svenskt Kött märket på restaurang?

Det fanns inga riktlinjer färdiga utan Elisabet bad att få återkomma och veckan efter var det Mitt Kök-mässa i Göteborg. Vi träffades snabbt och enades om att det måste kunna fungera. Jag började direkt med att se till att mina leverantörer inte tog in djur som var födda utomlands eller liknande. Jag säkerställde att alla våra charkuterier producerades på svenskt kött. Allt var ju egentligen en självklarhet men jag skaffade den dokumentation som behövdes. Alla företag som levererar kött och charkuterier till restaurangen måste till exempel vara ansluta till Svenskt köttmärkningen.

Eftersom restaurang West Coast på Gothia Towers även levererar hotellets room-service arbetade vi också fram en plan för hur vi skulle kommunicera att allt kött var svenskt även där.

Alla företag som levererar kött och charkuterier till restaurangen måste till exempel vara ansluta till Svenskt köttmärkningen.

Den 28 november 2012 fick vi börja använda märket Svenskt kött. En dag jag sent kommer glömma. Jag kunde stolt servera kött på mina tallrikar som kom från glada djur som fötts upp efter världens strängaste djurlagstiftning.

Vi ville kommunicera för våra gäster att vi har valt vårt kött med omsorg.

Anledningen till att vi ville göra detta var för att vi ville visa att vi på West Coast bryr oss. Vi ville kommunicera för våra gäster att vi har valt vårt kött med omsorg. Att vi har en dialog med våra producenter och att vi på mindre än 2 timmar kan stå i ladugården och visa upp var våra djur lever.

Häng med framöver så berättar jag om varför jag har valt att bara jobba med svenskt kött och hur ni också kan göra det.