Är du kvinna i fertil ålder, tränar du mycket eller är gravid? Då finns det positiva hälsoeffekter med att ha med kött i en balanserad kost. Kött innehåller nämligen näringsämnen som proteiner, vitaminer och mineraler som järn, selen, vitamin B12 och zink Just järn och vitamin B12 är extra viktigt. 

Järn in. Järn ut

Järnbrist är vanligt, var tredje tjej och kvinna i fertil ålder har för låga nivåer av järn i blodet. Det beror först och främst på att kvinnor förlorar en hel del järn i samband med mens men också att man äter för lite järn. Järnet i kött består till hälften av hemjärn, det är en typ av järn som är lättare för kroppen att ta upp. Mörka köttslag som nöt- och viltkött har högre järninnehåll än ljusa, till exempel griskött. Om du får i dig extra c-vitamin efter måltiden tas järnet dessutom upp ännu bättre av kroppen.

Hur vet du om du har järnbrist?

Testa dig själv!

  • Känner du dig trött, håglös och kraftlös?
  • Är du blek?
  • Saknar du aptit?
  • Har du svårt att koncentrera dig?
  • Fryser du ofta?
  • Får du ofta infektioner?
  • Har du livlöst hår?
  • Spricker dina naglar?
  • Bantar du ofta?
  • Blir du ofta andfådd eller får yrsel?
  • Känner du av huvudvärk och/eller öronsus?

Om du svara ja på mer än fem frågor bör du fundera på hur mycket järn du får i dig. Läs våra tips och råd hur du enkelt får i dig mer järn.

Muskler byggs av protein

Tränar du mycket behöver du mer protein. När du tränar hårt ökar omsättningen av protein i musklerna och det byggs ny muskelvävnad. För att reparera musklerna behöver du fylla på med protein. Drygt en femtedel av en köttbit med låg fetthalt, till exempel en fläskkotlett, består av rent protein.

Välj det som passar din livsstil. 500 gram i veckan räcker

I de svenska kostråden för hälsosamma matvanor rekommenderas max 500 gram kött i veckan, en mindre del av den mängden kan vara charkuterier. Fettinnehållet i kött och charkuterier varierar mycket. Lägst fetthalt har magra detaljer som till exempel skinka från gris och ryggbiff från nöt, cirka 3 gram fett per 100 gram. Från hälsosynpunkt är det en fördel att äta en mindre andel mättat fett och mer av det omättade. Om man äter feta styckningsdetaljer eller charkuterier ofta blir det onödigt mycket mättat fett. Griskött har en större andel omättade fettsyror än kött från lamm och nöt.

Flexitarianmodellen

Vill du äta sunt så ska du kombinera kött med allt härligt från växtriket. Grönsaker, rotfrukter och baljväxter t.ex. Inspiration får du här nedanför!

Och du! Du behöver inte oroa dig för hormoner och antibiotika i köttet

Det finns faktiskt varken antibiotika eller hormoner i något kött som säljs i Sverige. Det viktiga är att svenska djur inte får hormoner och bara får antibiotika när de är sjuka.