Allt fler vill ha svenska livsmedel

Mer än varannan konsument tycker att svenskproducerat är en av de viktigaste faktorerna i affären. Förra året var den siffran 48 procent, enligt en undersökning från Demoskop.

– Det är rejäl ökning i efterfrågan som många livsmedelsföretag och handeln nu möter med märkningen Från Sverige, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB, i ett pressmeddelande.

I våras lanserades den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Sex månader senare är 90 företag anslutna och mer än 4 000 produkter. Märket Svenskt kött har under året succesivt ersatts av Kött från Sverige.

– Detta är bara början. Märkningen möter konsumenternas efterfrågan genom att enkelt visa vilka livsmedel som är producerade i Sverige med svenska råvaror. Tidpunkten för lanseringen var helt rätt, säger Maria Forshufvud.

Undersökningen som visade att 56 procent tyckte att det var viktigast att maten var svenskproducerad, gjordes under oktober månad med 1 028 personer. Det som visade sig näst viktigast var att maten var hälsosam. Smakupplevelse, pris och om den är ekologisk följde efter det.

Fakta: Kriterier för märkning med Från Sverige och Kött från Sverige

  • Alla djur är födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
  • Odling sker i Sverige.
  • All förädling och packning sker i Sverige.
  • I sammansatta produkter är minst 75 procent svenskt. Korv, bröd och fruktyoghurt är några exempel.
  • Kött-, ägg-, fisk-, skaldjurs-, fågel- och mjölkråvara är alltid 100 procent svensk, även i sammansatta produkter. 
Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden