Årets Kock satsar på den svenska matkulturen

När SM-finalen i Årets Kock genomförs 2018 kan konsumenter besöka tävlingen och heja på sin favorit bland professionella kockar. Inför tävlingen satsar Årets Kock på att avancera branschen och inspirera människors relation till mat.

Sedan 1983 har den bästa professionella matlagaren utsetts genom tävlingen Årets Kock – SM i professionell matlagning. Inför jubileumsåret 2018, då Årets Kock firar 35 år, kommer Årets Kock satsa på att höja standarden i branschen och forma den svenska matkulturen. Tävlingen har tidigare varit ett branschevent, men i och med jubileet kommer tävlingen att öppnas upp för en bred publik som under tävlingen kan inspireras av de professionella matlagarna. 

Finalen kommer att genomföras i Stockholm under två dagar, den 28-29 september 2018, vilket är i en ny råvarusäsong för finalen. Detta kan förändra utmaningarna för de tävlande kockarna.

Inför satsningen har Årets Kock rekryterat en ny VD, Andreas Stenberg:

- Att leda Årets Kock känns som en väldigt spännande, rolig och utmanande uppgift. Vi ser fram emot att utveckla och förnya både varumärket samt tävlingen och därigenom säkra att Årets Kock kan leda svensk gastronomi in i framtiden.

- Det kommer att bli fler delmoment i tävlingen och därmed tuffare än någonsin, menar Andreas Stenberg. Men det är mödan värt då vinnaren får en prissumma på 250 000 kronor till att vidareutveckla sig inom gastronomi. Nytt för i år är även att tidigare vinnare kan försvara sin SM-titel och ansöka om att tävla igen.

Om Årets Kock

Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning.

Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden