Årets korvprofil gör korv åt Pippi Långstrump

Årets korvprofil heter Birgitta Starck. Men hur känns det egentligen att kallas för korvprofil?

– Det är
fantastiskt roligt att bli korvprofil, skrattar Birgitta. Jag är den jag är och
det har varit vansinnigt roligt att lära sig så mycket om korv.

Det var på Korvfestivalen på Nordiska museet i Stockholm i
januari som Birgitta Starck från Stensåkra Chark och Deli fick utmärkelsen.
Prismotiveringen löd: ”Med fantastiskt engagemang och drivkraft jobbar hon
stenhårt för korvens bästa och sprider härlig korvgläde omkring sig.”

Korvgläde alltså! Och det är många som gillar Birgitta
Starcks korv. Fredrik Reinfeldt har varit på besök och gjort reklam för Stensåkras
korv i teveprogrammet Hellenius hörna. Statsministern är särskilt förtjust i
falukorv och när han kom på besök såg Birgitta till att han fick falukorv och
favoritölet från Mariestads bryggeri.

När Carl Bildt gick förbi Stensåkras stånd under Korvfestivalen
ropade Birgitta honom till sig:

– Carl, ropade jag, kan du göra mig en tjänst?

Utrikesminister Bildt blev lite förvånad men skrattade sedan
när han förstod att Birgitta ville att han skulle hälsa till statsministern.

Birgitta och maken Anders Starck är nykomlingar i branschen.
Det är bara 6,5 år sedan de tog över Stensåkra i Vetlanda. Innan det sålde
Birgitta plåt i lastbilar och trodde att bilindustrin var Sveriges framtid.
Anders lackerade aluminiumprofiler. Så slog de till och köpte Stensåkra.

– Det har varit så roligt. Korvar är en så
engagerande värld, säger Birgitta. Redan första året tredubblade vi
tillverkningen i fabriken och vann två priser på chark-SM trots att vi var det
nästa minsta charkuteriet.

Naturligt att satsa svenskt

För dem kom det naturligt att satsa svenskt. Så de ringde
upp närmaste slakteri – KLS Ugglarps i Kalmar – och beställde kött. Det ligger
i linje med deras slogan: ”Sunt korvförnuft från Småland” och deras paroll att
den viktigaste ingrediensen i god korv är stolthet.

– Det är viktigt med svenskt kött för hela
Sverige, menar Birgitta Starck.

Samarbete med Astrid Lindgrens värld

Men för henne handlar det också om hur hon växt upp. Hon
kommer från en tradition av att göra det själv.  Anders och Birgitta Starck arbetar lokalt,
mycket småländskt och de har också fått pris för sina isterband. Nu samarbetar
de med Astrid Lindgrens värld om att ta fram en korv som ska serveras där.

I ungdomen var Anders och Birgitta Starck engagerade i
Speedway. Så det kom sig naturligt för dem att ta fram en Speedwaykorv. Nu är
korven namnskyddad och det är den som gäller när det är hemmamatch hos speedwayklubbar såsom Elit Vetlandas,
Dackarna, Lejonen, Västervik, Vargarna och Piraterna.

– Speedwaykorv är en vanlig, varmrökt tjockkorv.
Man kan beskriva den som folklig, säger Birgitta Starck.

Kryddar med ramslök

Ramslöksgrillaren är också en
favorit som Stensåkra bland annat bjöd på vid Vetlandapremiären av senaste Åsa-Nissefilmen. Ramslök har en
stark smak som påminner om vitlök och kallas i folkmun skogsvitlök.

Stensåkra har 11 anställda
och 23-24 miljoner kronor i omsättning.

– Vi växte fort i
början och har byggt en helt ny fabrik. Men nu växer vi i lagom takt, säger
Birgitta Starck.

 

Aktuellt

Hur mycket kött äter vi? Förhållanden mellan konsumtion och kostråd 2023

Hur mycket kött äter vi?

Jordbruksverkets statistik visar hur mycket kött vi äter i Sverige och hur nära vi ligger kostråden för vår konsumtion 2023.

Svenskt Kött på TikTok

Svenskt Kött på TikTok

Nyligen la vi till en kanal bland våra sociala medier och numera finns Svenskt Kött på TikTok.

Rulla till toppen