Astrid Lindgrens värld växer i samarbete med lokala matleverantörer

I sommar har Astrid Lindgrens Värld ny Katthult-miljö, där man tillsammans med kocken Fredrik Eriksson fortsätter satsningen med raggmunkar, kalvdans, egna köttbullar och fläskpannkaka.

– Det nya Katthult-området kostar 95 miljoner och är den största investeringen som vi någonsin har gjort. I vår strävan att göra sagor till verklighet känns det viktigt att kunna visa upp en bondgård och ett småländskt bondelandskap, såsom det såg ut på Emils tid, säger Mikael Ahlerup, VD för Astrid Lindgrens Värld.

Satsar på lokala råvaror med kvalitet
Katthult innehåller en stor restaurang med 350 platser och en stor leklada där man bland annat ska kunna äta kalvdans. Sara Hedblom som är food&beverage manager på Astrid Lindgrens värld berättar:
– Vi tänker hela tiden på vad Astrid Lindgrens värld ska stå för vad det gäller mat. Pommes frites har ju fantastiskt bra avans, men det passar inte in här hos oss och då ska vi inte ha det på våra menyer. Vi köper lokala råvaror så långt det går. Kvalitet kostar lite mer, men det vet vi att våra gäster är beredda att betala några kronor extra för.

Bra svenska måltider i en nöjespark
I utvecklingen av maten har man sedan 2010 samarbetat med Fredrik Eriksson och Långbro Värdshus.
– Alla besökare ska få en matupplevelse som stämmer med det småländska kulturarvet och Astrid Lindgren. För mig är det en glädje att arbeta med detta, jag gillar att man kan äta riktigt bra svenska måltider mitt i en nöjespark, säger Fredrik Eriksson. Min favoriträtt är raggmunk. Den är förstås lite arbetskrävande att tillaga, men råvaran är billig och det är en storsäljare. I vår kommer det fläskpannkaka – då behövs ingen barnmeny. Min roll som matinspiratör är bland annat att lyfta fram lokala leverantörer som kan förstärka parkens småländska karaktär.

För mer fläsk behövs fler grisar
Sara berättar hur det lokala samarbetet hela tiden ökar:
– Vi samarbetar bland annat med Emåmejeriet, Brantestads grisar och Birgitta Starck på Stensåkra Chark och Deli i Vetlanda. Kalvdansen kommer från Anna från Nystad Nära Mat i Rimfors. Vi har en bra kommunikation med våra leverantörer och försöker stötta varandra. Håkan från Brantestads grisar ringer ofta och säger ”tjena det är Grishåkan” och undrar om vi inte har användning för en eller annan styckdetalj som han just nu har på lager. Han räknar ju utifrån vår matsedel, när vi har mer fläsk så behöver han fler grisar. Med tiden kan det utvecklas en liten matindustri runt oss här i Småland, som kan växa med oss och våra kunders efterfrågan. Jag hoppas att fler och fler av bönderna häromkring ska våga prova att förädla själva.

Raggmunk har seglat upp som god tva bland bstsljarna Foto Astrid Lindgrens vrld

Raggmunk har seglat upp som god tvåa bland bästsäljarna. Foto: Astrid Lindgrens värld.

Fläskpannkaka med krösamos en nyhet
Med närmare 500 000 besökare från maj till november så handlar det om stora volymer. Det säljs mer än 8 ton köttbullar per säsong, och det går en pannkaka per besökande gäst under sommaren. Vilket betyder att det går åt 300 liter smet per dag till pannkaksmaskinen som står och spottar ut nygräddade pannkakor.
– För oss handlar det om att komma på hur man gör bra mat i så stor skala. På topplistan ligger köttbullar med potatismos, men raggmunken har seglat upp på god andra plats. Stekt strömming, falukorv och kroppkakor från Kalmar finns förstås också här. Redig fläskpannkaka med krösamos är en av nyheterna för i år, säger Sara.

Delikatessbutik för att ta med Småland hem
På nya området öppnar också en delikatessbutik, där det finns möjlighet att lyfta de mindre producenterna:
– Vi kan ge trovärdighet åt våra leverantörer och deras produkter och få folk att prova nytt. Vill man inte äta kalvdans, ostkaka eller karameller på plats kan man istället köpa med sig.

Tar fram en egen korv
Nu till sommaren vill man ta fram en egen korv tillsammans med Fredrik Eriksson.
– Det ska vara en bra korv med hög kötthalt. När vi tar fram nya produkter använder vi oss mycket av parkens egna anställda som tillsammans med sina barn och familjer får vara sensoriska testare. Det är viktigt vad barnen tycker, inte bara vad vuxna vill – idag är många barn vana vid korv med låg kötthalt.

Upplevelsen av Småland förstärks av maten
Sara berättar att resultatet av den lokala matsatsningen är att fler äter på området, och att de får mycket fin feedback från besökarna. ”Vad ni än gör plocka inte bort raggmunken, den vill vi äta nästa år igen”, kan gäster säga. I en gallupundersökning med 3 000 turister kunde man se att upplevelsen av Småland förstärks av maten. Den danska tv-journalisten Anne-Vibeke Isaksen som besökte Småland förra sommaren la också stor vikt vid maten när hon berättade om Astrid Lindgrens värld.
– Vi gästas ofta av folk som vill komma och titta, i sommar kommer en kollega från en finländsk nöjespark för att se och lära hur vi arbetar. Det märks att synen på maten förändras, och att konsumenterna är mer medvetna, säger Sara Hedblom.

Personal med känsla för god service
– Det är få förunnat att vara med om en sådan här satsning med 23 försäljningsställen och 170 medarbetare, som alla arbetar med mat och dryck. Vi har turen att ha personal med yrkesstolthet och känsla för god service och som kommer tillbaka säsong efter säsong. Det är en stor fördel för oss att kunna hålla kvar folk idag när det är svårt att få duktiga kockar och servitörer. Att de kommer tillbaka hit till lilla Vimmerby som inte har några häftiga skidbackar eller något hett nöjesliv gör att vi anstränger oss extra för att vara en bra arbetsgivare och dessutom ordnar personalaktiviteter som resor, fotbollsturnering och älgparksbesök.

Nya Katthult invigs 16 juni.
– Just nu är vi på upploppet inför öppningen och för min del handlar det om att få de sista bitarna på plats, säger Sara. Det känns riktigt utmanande och härligt.

Pris för Mat på riktigt
I oktober 2012 fick Sara Hedblom, som är småländska från Eksjö, motta Ljungbergska stiftelsens prestigefyllda Entreprenörsstipendium på Måltidens hus i Grythyttan. Motiveringen löd:
”Mat på riktigt! För att orka leka måste man äta bra. För Astrid Lindgrens Värld innebär det mat från grunden på lokala råvaror. Efter att konceptet togs fram har Sara utvecklat och genomfört förändringar som ingen trodde var möjliga – att erbjuda prisvärd, småländsk mat till barnfamiljer. Att ersätta hamburgare med isterband och att dessutom göra det med bravur! Hon har visat att goda exempel är möjliga.”

Astrid Lindgrens Värld:
http://www.alv.se

Resejournalisten Anne-Vibeke berättar från Astrid Lindgrens värld:
http://www.alv.se/dk/node/46461

Denna artikel kommer från http://matlandet.se/365/ 

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden