Flintasteken består hos Dalsjöfors

Trenderna kommer och går. Men Flintasteken den består. Trots trender mot andra köttdetaljer räknar Dalsjöfors med att återigen sälja mycket flintastek i sommar.

Dalsjöfors är ett företag med anor och driver ett av Sveriges största slakterier. I 102 år har man inte bara slaktat och styckat svenskt kött, man har också haft samma ägarfamilj.

Det började med bonden Torsten Larsson som blev styckmästare Larsson och försåg Boråstrakten med kvalitetskött. När sonen Tore växte upp tog han över, efter hon kom sönerna Roger och Per-Åke. Nu är det Per-Åkes söner Peter och Magnus som är involverade i företaget.

Viktigt att leva som man lär

Thomas Kjellin är försäljningschef på Dalsjöfors och arbetar i på företagets anläggning i slakthusområdet i Göteborg dit det kommer kött från slakteriet i Dalsjöfors utanför Borås. Han menar att det är extra viktigt nu att visa att allt som sägs i marknadsföringen stämmer.

- Den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött är viktig och det finns all anledning att förstärka förtroendet för märkningen. Den oärlige kan fuska med märkning så det är viktigt att vi alla visar att vi lever som vi lär.

Ska alltid kunna sälja hela djuret

Dalsjöfors är ett slakt- och styckningsföretag som håller på traditionerna.

- Trender kommer och går, säger Thomas Kjellin. Vi har ibland lite svårt att förhålla oss till det. Vi ska ju alltid sälja hela djuret och vi får anpassa priserna efter vad som säljer mer eller mindre för att jämna ut trenderna något. Exempelvis är priset på karré på sommaren och vintern helt olika.

Prispressen är enorm och slaktföretagen arbetar med väldigt små marginaler. Thomas Kjellin tänker därför att de borde bli bättre på att ta betalt för det som för tillfället är ”inne”.

- Det är knepigt med konsumenterna. Man kan ta fram hur många undersökningar som helst där folk säger att de skall handla svenskt och ekologiskt. Men när de kommer till butiken är det priset som avgör vad de köper.

Dalsjöfors säljer också produkter som kan beredas i nära anslutning till styckningen. Det handlar om grilldetaljer och rimmat kött. Det kryddade köttet som man kan lägga direkt på grillen är större än någonsin, berättar Thomas Kjellin.

- Förra sommaren hade vi rekordförsäljning av grillprodukter. Vi ser ingenting som talar emot att vi kommer att sälja ännu mer nu i sommar.

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden