Fokus på svenskt kött i casetävlingen Idégeneratorn

Hur får vi konsumenterna att välja svenskt kött? Den frågan brottades studenter vid Sveriges lantbruksuniversitet Ultuna i tävlingen Idégeneratorn. Fokus låg på charkuterier där köttets ursprung lätt osynliggörs.


I år ville Ultuna studentkår fokusera på hur man ska öka försäljningen av svenskt kött och tog därför kontakt med branschorganisationen Svenskt kött. Casetävlingen Idégeneratorn är en årligen återkommande tävling. Studenter med olika bakgrundskompetens blandas för att öka idérikedomen i de tävlande grupperna och för att nytänkande och kreativa idéer ska uppstå.

Den 12 november utsågs vinnarna i samband med Ultuna studentkårs näringslivsdag. Den vinnande idén kallades ”Förenkla valet för konsumenten”. Idén går i korthet ut på att göra valet i matbutiken enklare för konsumenten. Bland annat föreslås en hjälpmärkning som lyfter fördelar med svenskt kött och ett spel som underhåller barnen under shoppingturen.

Stort grattis till Martin Holmberg, Susanna Edström Johansson, Moa Linder och Sarah Andersson som kom med det vinnande bidraget!

Casetävlingen som är ett samarbete mellan Ultuna Studentkår, Drivhuset Uppsala och SLU Holding, arrangeras i höst för tredje gången. 

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden