Fokus på svenskt kött i casetävlingen Idégeneratorn

Hur får vi konsumenterna att välja svenskt kött? Den frågan brottades studenter vid Sveriges lantbruksuniversitet Ultuna i tävlingen Idégeneratorn. Fokus låg på charkuterier där köttets ursprung lätt osynliggörs.

I år ville Ultuna studentkår fokusera på hur man ska öka
försäljningen av svenskt kött och tog därför kontakt med branschorganisationen
Svenskt kött. Casetävlingen Idégeneratorn är en årligen återkommande tävling.
Studenter med olika bakgrundskompetens blandas för att öka idérikedomen i de
tävlande grupperna och för att nytänkande och kreativa idéer ska uppstå.

Den 12 november utsågs vinnarna i samband med Ultuna
studentkårs näringslivsdag. Den vinnande idén kallades ”Förenkla valet för
konsumenten”. Idén går i korthet ut på att göra valet i matbutiken enklare för
konsumenten. Bland annat föreslås en hjälpmärkning som lyfter fördelar
med svenskt kött och ett spel som underhåller barnen under shoppingturen.

Stort grattis till Martin Holmberg, Susanna Edström
Johansson, Moa Linder och Sarah Andersson som kom med det vinnande bidraget!

Casetävlingen som är ett samarbete mellan Ultuna Studentkår,
Drivhuset Uppsala och SLU Holding, arrangeras i höst för tredje gången. 

Aktuellt

Hur mycket kött äter vi? Förhållanden mellan konsumtion och kostråd 2023

Hur mycket kött äter vi?

Jordbruksverkets statistik visar hur mycket kött vi äter i Sverige och hur nära vi ligger kostråden för vår konsumtion 2023.

Svenskt Kött på TikTok

Svenskt Kött på TikTok

Nyligen la vi till en kanal bland våra sociala medier och numera finns Svenskt Kött på TikTok.

Rulla till toppen