För att märka krävs nu livsmedelscertifiering

I början av sommaren stärktes Svenskt kött-märkets värde. Företag som använder märket ska numera även vara anslutna till en livsmedelscertifiering, lägst IP Livsmedel.

Att vi kopplar märket till krav på livsmedelscertifiering är en naturlig utveckling. Dokumentation av tillverkning och produktionsflöden är en trovärdighetsfråga och merparten av företagen är redan i dag certifierade. Certifiering är en form av kvalitetssäkring som varje företag också har nytta av. Inte minst i dialogen med handeln som kräver att deras leverantörer ska vara certifierade.

Målet är att samtliga märkesanvändare är certifierade innan årets slut.

Många företag har redan skickat in kopior på sina certifikat till oss. Företag har en livsmedelscertifiering men de som ännu inte har skickat in den bör göra det så snart som möjligt. Vi kommer att kontakta de företag som inte har skickat in certifiering och vi samarbetar också med Sigill Kvalitetssystem AB som står bakom IP Livsmedel.

En chans att certifiera företaget

För de företag som idag inte har det är en livsmedelscertifiering en chans att kvalitetssäkra sin verksamhet. Senast under september ser vi fram emot information om att icke certifierade företag har påbörjat en certifieringsprocess.

Aktuellt

Hur mycket kött äter vi? Förhållanden mellan konsumtion och kostråd 2023

Hur mycket kött äter vi?

Jordbruksverkets statistik visar hur mycket kött vi äter i Sverige och hur nära vi ligger kostråden för vår konsumtion 2023.

Svenskt Kött på TikTok

Svenskt Kött på TikTok

Nyligen la vi till en kanal bland våra sociala medier och numera finns Svenskt Kött på TikTok.

Rulla till toppen