Gooh vill ha trygga kunder

God, nyttig, trygg och snabb. Det är vad en Gooh-rätt ska vara. Konceptet med snabbmat med kvalitet har lyckats. Gooh är än så länge det enda färdigmatsföretaget med ursprungsmärkningen Svenskt kött.

Gooh är ett samarbete mellan två väldigt olika ägare - Lantmännen och Operakällaren. Bondeägda Lantmännen med 35 000 ägare är en koncern som är bra på att tillaga stora mängder mat med ansvar från jord till bord. Detta kombineras med matkunnandet från hovtraktören Stefano Catenacci och en av Sveriges mest anrika restauranger.

- Det här är ett spjutspetsprojekt som står i kontrast mot mycket annat, även mot vad våra ägare gör i vanliga fall, säger vd Jonas Regnér.

Färdigrätterna som säljs av Gooh ska fungera för dem som inte hinner eller har lust att laga mat, men ändå inte vill kompromissa med smak eller kvalite. Gooh står för Gott och hälsosamt och om man köper en Gooh-portion  ska man kunna lita på att maten är tillagad av bra råvaror.

- Rätterna lagas från grunden som på en restaurang och vi använder svenska råvaror så långt det går. Vi vill att kunden ska känna sig trygg med vad den köper.

För Gooh är Svenskt kött-märkningen en del av konceptet och varumärket. Jonas Regnér säger att upplevelsen av premium ska höjas med ursprungsmärkningen. Men än han är inte nöjd. Han tycker att Svenskt kött är ett varumärke som behöver laddas med fler mervärden.

Gooh har vuxit snabbt sedan starten 2005 och är nu marknadsledande i kategorin färdigmat. Förra året sålde man 1,7 miljoner portioner och omsatte 65 miljoner kronor. I företaget finns numera 37 anställda.

Populäraste rätterna är Korv stroganoff, Köttbullar med gräddsås och potatismos samt  Rosmarindoftande kycklingfilé. En snabbklättrare är Rödspättan i hummersås.  Nytt i butikerna är en Pasta Bolognese där såsen som Stefano Catenacci tagit fram bland annat är baserad på rödvin.

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden