Hälsingestintan - svenska mervärden sedan 90-talet

Britt-Marie Stegs på Hälsingestintan har jobbat länge med svenska mervärden. Det som nu är självklart för många – att äta svenskt kött och närodlat var inte alls självklart på 90-talet.

Det hela började 1999. Sverige hade då varit med i EU i fyra år och hela den svenska köttbranschen befann sig i chock, importen tog över och det fanns en så dålig kvalitetssortering att konsumenterna inte hade en chans att sortera. Då grundade Britt-Marie Stegs Hälsingstintan, som hon var vd för fram till sista februari i år. Ny vd är Henrik Viken, delägare och fd vice vd.

Hennes affärsidé var att sälja svenskt kvalitetskött till medvetna konsumenter. Hon vill att konsumenten ska veta exakt varifrån köttet kommer och vem som har fött upp det.

Det blev några tuffa år för Britt-Marie Stegs. Men sedan visade det sig att det hon trodde på – att sälja lokalt kött med tydlig avsändare - var den rätta vägen. Nu är medvetenheten en helt annan. Konsumenterna vill ha kött som man vet var det kommer ifrån.

Hälsingestintan har haft Svenskt kött-märkningen sedan start.

-Jag tycker att det är bra med en samlingsmärkning även om vi säljer kött som är självklart svenskt. I bästa fall hjälper vi andra och vi behöver öka andelen svenskt kött totalt. Nu när märkningen förändras till Kött från Sverige följer vi så klart med.

Hälsingestintan har 37 årsanställda, försäljning och huvudkontor i Järvsö samt ett mobilt slakteri och egen styckningsanläggning i Eskilstuna

-Det viktiga är att vi har hela kedjan, från eget slakteri till konsumentpackning. 

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden