Handeln tar hjälp av SMHI i sin planering

Tidningen Livsmedel i fokus skriver att SMHI skapar specialprognoser för att det ska finnas lagom mycket kött i Coop-butikernas kyldiskar när sommarvärmen äntligen kommer. Inför en varm sommarkväll säljer matbutikerna mer grillkött, glass och öl än när det regnar. Sambanden är lika självklara för handlarna som för butikernas kunder.

På SMHI i Norrköping har man tittat på vilka möjligheter som finns för att planera sommarens väderberoende försäljning. Ett exempel är prognoserna för Coop kött. Försäljningen av styckningsdetaljer som är populära på grillen varierar med vädret. Coop samkör väderprognoser med tidigare års försäljningsstatistik och på så sätt kan man planera ner på artikelnivå. Det betyder att Coop vet hur mycket försäljningen förväntas bli av exempelvis kryddad karré och om det ökar eller minskar beroende på vädret. Med de analyserna justeras beställningarna till slakterierna.

För Coop har samarbetet med SMHI varit positivt. Beställningarna har blivit bättre och servicegraden mot kunderna har ökat då utbudet stämmer bättre med efterfrågan. Med den här kunskapen har balansen i systemet blivit bättre och butikerna slipper extra utgifter för att åka ut och fylla på varor akut, samtidigt blir det mindre överbeställningar av varor som sedan inte går åt.

Idag finns det mycket kunskap om hur marknadsföringen, skyltningen och placeringen i butik påverkar försäljningen. Nu kan även vädrets påverkan adderas in. 

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden