Informationskampanj i butiker, på nätet och tv

Sedan början av juni syns märket Svenskt kött i kampanjmaterial i över 700 butiker runt om i Sverige på nätet i form av banners på recept.nu, som en av presentatörerna i "TV4 Mitt Kök – sommar med grill", samt under #svensktkött.

Kampanjen pågår under hela sommaren och syftet är att öka medvetenheten om ursprunget på råvaran i kött och charkuterier. Märket Svenskt kött är en enkel och tydlig vägvisare och materialet har tagits väl emot i de olika butikskedjorna.

- Det är glädjande, vi upplever ett mycket positivt mottagande av vår informationskampanj. Det finns ett stort intresse för svenskt kött bland konsumenterna just nu, säger Maria Forshufvud, som är vd Svenskt kött.

Informationskampanjen stöttas av dagligvarukedjorna Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl samt LRF.

Samarbete med TV4 Mitt Kök – sommar med grill

Under kampanjperioden som pågår hela juli är Svenskt kött en av presentatörerna i "Mitt Kök – sommar med grill", som sänds i Nyhetsmorgon. Detta kompletteras med annonser i tidningen Mitt Kök och banners påMitt Köks sajt och på recept.nu

Informationskampanjen följs även upp i Svenskt kötts sociala medier, på Facebook, Twitter och Instagram under #svensktkött.

Ursprung i charkuterier glöms bort

Många konsumenter gör medvetna val när de köper kött, men tänker inte på att kolla ursprunget på köttet i charkuterier.

-  Glöm inte att den absolut största delen av grisen, 70 procent, blir råvara till skinkor, leverpastejer, korv med mera. Det är lika viktigt att ha koll på köttets ursprung när vi handlar pålägg och charkuterier som när vi väljer helt kött. Märket Svenskt kött visar vägen, säger Maria Forshufvud.

Svenska grisar föds upp enligt strängare regler än till exempel Danmark och Tyskland. I Sverige har grisarna knorren kvar, får antibiotika bara vid sjukdom och har större utrymme i boxarna. Med bättre djurhållning följer högre kostnader, och svensk grisnäring är utsatt för ett hårt tryck från billigt importkött som blir råvara i livsmedelsindustrin.

Frivillig ursprungsmärkning

Märket Svenskt kött är en frivillig ursprungsmärkning. Märket visar att köttet i produkten kommer från djur som är födda, uppfödda och slaktade i Sverige. Produkten är förädlad och förpackad i Sverige.

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden