Nio av tio svenskar äter julskinka på julafton

Julskinkan är den populäraste rätten på julbordet. Det visade bland annat HK Scans undersökning förra året. Och det finns ingenting som tyder på att kärleken inte håller i sig i år också. Men trenden går mot mindre skinkor.

Julskinka är poppis. När Svenskt kött gjorde en stor undersökning 2011 var julskinkan populärare är både julklappar och julgran. På matsidan är det över huvud taget mycket kött under helgerna även om det finns en trend med lite mer grönsaker på julbordet än tidigare. Näst populärast på julbordet efter julskinka är – köttbullarna.

Enligt Scan så äter 92 procent av svenskarna julskinka på julafton. Men det finns en trend mot att inte vilja köpa en stor skinka. 1-1,5 kilo säljer bäst. Mot fyra kilo som var en vanlig storlek förr. Efterfrågan ökar också på färdigkokt och skivad skinka. Det ska vara enkelt.

Hela skinkan på grisen består av flera muskler. Innanlår, ytterlår, rulle, lägg, rostbiff och fransyska. Till stora julskinkor delar man hela skinkan i två delar, medelstora i tre delar och små i fyra delar. Skinkorna formas sedan runda eller avlånga och nätas för att hålla formen. De runda ger stora skivor, de avlånga är lättast att skära jämnstora skivor av och har kortare tillagningstid.

Eftersom efterfrågan på skinka stiger så markant inför jul men produktionen av griskött är mer eller mindre konstant året runt börjar man lagra julskinka redan under sommaren. Producenterna börjar då frysa in stora mängder köttråvara som senare bereds till julskinka.

HK Scans undersökning visar att en majoritet vill ha en svensk skinka. 84 procent tycker att ursprunget är det allra viktigaste när de köper skinkan.

En mindre del av efterfrågan gäller ekologisk skinka. Vissa år har det varit svårt att få fram tillräckligt många. I år tror dock branschen att de ekologiska skinkorna ska räcka till för alla som vill ha. Efterfrågan på ekologisk skinka ökar fortfarande, men i långsammare takt än tidigare år.

De tre stora matvarukedjorna Axfood, Coop och Ica, säger till ATL att de tror på fortsatt efterfrågan på ekologisk och annan premiumskinka, men takten har mattats av.

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden