För KLS Ugglarps är ursprungsmärkningen en kvalitetsstämpel

KLS Ugglarps hoppas att konsumenterna väljer svensk kött efter alla skandaler. Ursprungsmärkningen står för kvalitet, säger Jonas Tunestål som tror att deras sous vide-tillagade kött kan ta marknad från färdigmaten.

KLS Ugglarps är en fusion av två anrika sydsvenska slakterier – ett småländskt och ett skånskt. Nu är företaget det näst största slakteriet i Sverige. Och trots de sydsvenska rötterna är man rikstäckande.

- Vi har anläggningar över hela Sverige – vi jobbar enbart med svenskt kött, säger Jonas Tunestål som är kommersiell chef på KLS Ugglarps.

KLS Ugglarps säljer lamm och styckade detaljer från ungnöt och gris under de egna varumärkena Smålandskött och Ugglarps. Företaget säljer också mycket råvaror till charkuterier.

Ursprungsmärkning central för affären

Jonas Tunestål ser Svenskt kött-märkningen som en central del av företagets affär.

- Märkningen är en garant för att alla delar i processen har skett i Sverige.

Han tycker att den frivilliga ursprungsmärkningen har slagit igenom till viss del men att den skulle kunna profileras mer – på alla vis. Främst vill han se en hårdare marknadsföring till dagligvaruhandeln så att konsumenterna får en större förståelse för vad märket betyder.

- Man märker att det finns en stark igenkänning för ursprungsmärkning på kött, men sedan försvinner allt det tänket när man går över till charkdisken. Där finns tänkandet inte alls lika tydligt, säger Jonas Tunestål.

Få ut budskap om varför svenskt kostar mer

För KLS Ugglarps fungerar ursprungsmärkningen som en kvalitetsstämpel. Jonas Tunestål hoppas att den ska kunna styra konsumenterna till svenskt kött - istället för att konsumtionen av kött minskar på grund av den negativa uppmärksamhet som köttbranschen fått på senare tid.

- Vi måste få ut budskapet om varför svenskt kött kostar mer. Samtidigt ska svenskt kött inte vara en premieprodukt. Det ska inte bara vara en elit som äter svenskt kött. Det är viktigt med en bredare förståelse för vad märket betyder, för det är inte en märkning om exklusivitet utan en garant för livsmedelshälsa.

Jonas Tunestål menar att det har varit fokus på pris alltför länge. Nu måste det bli viktigare att kunna spåra var köttet kommer ifrån, så att konsumenterna får en chans att välja medvetet.

KLS Ugglarps har lika stora marknadsandelar på gris och nöt, men det som växer mest är lamm.

Tror på förprocessade produkter

De senaste satsningarna har haft fokus på Skåne där det finns en dansk mattradition. KLS Ugglarps kallar det för att man säljer dansk mattration med svensk kvalitet. Nu hoppas man att fler ska vilja ha fläskstek med krispig svål även längre norrut.

Framöver tror KLS Ugglarps på förprocessade produkter – det handlar om att sälja sous-vide-tillagat kött som man kan slänga på grillen direkt. Läggklubba, pulled pork och nötribs – mat som tar längre tid att tillreda.

- Jag tror mycket på att erbjuda produkter till folk som gillar goda detaljer men som inte tar sig tid att laga mat. Det förberedda köttet är ett bra alternativ till färdigmaten.

Sedan länge har KLS Ugglarps sålt mycket färdigmarinerade produkter för grillen. Nu breddas det sortimentet med de förpreparerade råvarorna.

 

 


Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden