Kött ger kraft och näring

Under människans historia har kött alltid betraktats som värdefull och kraftgivande föda. Idag finns det mer exakta kunskaper om att kött ger proteiner, vitaminer, järn och andra mineralämnen som är livsviktiga för människan.

När man jämför utvecklingen av köttkonsumtionen i olika länder så är det tydligt att i takt med att invånarna i ett land får bättre ekonomi så äter de också mer kött. I utvecklingsländerna har konsumtionen ökat med drygt 300 procent under de senaste 40 åren. 

Genomsnittet är fyra portioner kött i veckan

I Sverige och andra välbärgade länder i Västeuropa har de allra flesta råd att äta sig mätta varje dag. Här finns det många olika livsmedel att välja mellan och att äta varierat är en bra väg att gå om man vill få de olika näringsämnen som kroppen behöver.

I den senaste undersökningen av vuxna svenskars matvanor, den som kallas för Riksmaten och som genomfördes under 2010–2011, konstaterades att varje svensk i genomsnitt äter drygt 450 gram tillagat kött per vecka. Det är knappt fyra portioner. Men det är stor skillnad mellan de olika grupperna som studerades. Det finns män som äter 1,5 kilo i veckan och andra som är vegetarianer och inte äter något kött alls.

Kött ger bland annat: protein, B12, tiamin, järn, niacin, zink, B6, selen

Från Livsmedelsverket kommer de svenska näringsrekommendationerna som säger hur mycket av olika näringsämnen man behöver, men eftersom det inte syns på maten hur många milligram järn den innehåller så finns det även praktiska råd om vilken mat som är bra att äta och hur ofta. Dessa kallas för SNÖ, Svenska näringsrekommendationer översatta till livsmedel, och här anser man att det är lagom att äta sex till sju portioner kött per vecka. I den mängden räknas det även in smörgåspålägg.

Portionerna som rekommenderas till lunch eller middag motsvarar cirka 95 gram för kvinnor och 120 gram för män i tillagad vikt.

För kvinnor föreslås också järnrik mat, som blodpudding ungefär en gång i månaden och leverpastej varje dag eftersom det är extra viktigt för kvinnor att få i sig tillräckligt med järn. 

Kött står för en fjärdedel av proteinet

Riksmaten visar att av det protein som svenskar i genomsnitt äter varje dag så står köttet för en fjärdedel, andra viktiga källor är mjölk och ost. Av det järn som vi får i oss kommer cirka en fjärdedel från kött.

Det protein och järn som finns i kött gör att din kropp även kan ta upp mer av dessa näringsämnen ur måltiden, till exempel grönsaker och bröd.

Järnet i kött är extra värdefullt eftersom kroppen lätt kan ta upp och använda det. 

Mer järn i mörkt kött

Mörka köttslag innehåller mer järn än ljusa men allt kött och även kyckling och fisk innehåller ett ämne som kallas för köttfaktorn, det stimulerar upptaget av järn från hela måltiden. Det finns även grönsaker som innehåller järn, till exempel spenat och persilja, men det är av en annan typ och tas inte upp lika lätt av kroppen.

C-vitaminet som finns i grönsakerna stimulerar upptaget av det järn som finns i hela måltiden. Använder man gjutjärnsgryta när man till exempel lagar en mustig köttgryta eller en köttfärssås blir det ännu mer järn i maten.

Kvinnor i åldrarna 18-30 år är en grupp som verkligen behöver få järn från maten. Kött är en bra järnkälla.

Järn har flera uppgifter i kroppen, en av de viktigaste funktionerna är att det ingår i blodets röda färgämne, hemoglobin, som transporterar syre från lungorna till kroppens olika vävnader. Att man blir trött och blek kan vara tecken på järnbrist.

Unga kvinnor har störst risk för järnbrist

Enligt Riksmaten är det de unga kvinnorna, de som är mellan 18 och 30 år, som äter sämst. De har ett oroväckande lågt intag av främst vitamin D, folat och järn.

Andra värdefulla mineralämnen som finns i kött är magnesium, zink och selen. Magnesium är nödvändigt för att kroppen ska kunna bilda de specifika proteiner som den behöver, brist kan ge hämmad tillväxt och störningar i hjärtats funktion. Kött och fågel står för nio procent av det magnesium som vi äter i Sverige.

Zink ingår i flera olika enzymer, det är ämnen som tar hand om olika näringsämnen när de hamnar i matsmältningssystemet. Zinkbrist kan ge hudförändringar och sämre sårläkningsförmåga. Kött och fågel ger en fjärdedel av det zink som vi i genomsnitt äter i Sverige.

Kött, fisk och ägg är de största källorna till nästan alla mineraler. Undantaget kalcium som kommer från mejeriprodukter.

Selen samverkar med vitamin E och deltar i immunförsvaret. Brist på selen kan ge förändringar i hjärtat. Den viktigaste källan till selen är fisk, men på andra plats kommer kött. 12 procent av det selen som vi i genomsnitt äter i Sverige kommer från kött.

Minska risk för cancer

Under senare år har det även diskuterats hur livsstilen kan minska risken för cancer. WCRF (World Cancer Research Fund) ger tio råd. De tre första och viktigaste handlar om att det är bra att vara normalviktig och att motionera, sedan kommer rådet om att äta mer grönsaker, frukt, baljväxter och fullkornsprodukter.

Lite längre ner på listan kommer rådet att äta lagom mycket kött, och det anses vara 500 gram (tillagad vikt) i veckan. Den genomsnittliga konsumtionen i Sverige ligger 50 gram under den rekommendationen enligt Riksmaten.

Källor

Livsmedelsverket: Riksmaten, vuxna, 2010-11. Livsmedels- och näringsintag bland vuxna i Sverige. SNÖ: De svenska näringsrekommendationerna översatta till livsmedel, rapport nr 1/2003. World Cancer Research Fund International (WCRF).





Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden