Med smak för charkuterier

Utbildning för butiksmedarbetare eller event för kunder? Inspirationskursen om charkuteriernas tillverkning, möjligheter och smakkompisar har snabbt blivit populär hos både charkuteritillverkare och butiker.

Provsmakning och säljinspirerande gruppövningar är en del av utbildningen. Produktkunskap och tillverkningsmetoder är en annan del. 

– Deltagarna får lära sig om olika typer av pålägg, korvar och skinkor, traditionella och nya, svenska och internationella klassiker, säger Martina Jönsson, kostekonom och folkhälsovetare. 

Martina är en av flera matkonsulter på Hushållningssällskapet som, på uppdrag av Svenskt kött, håller utbildningen i charkuterikunskap. 

– Vi brukar vara mellan 15-20 personer under en utbildning, säger Martina Jönsson. Lokal kan variera, hos Coop i Varberg var vi till exempel i deras konferenslokal.

– Och de charkuterier som vi provsmakar under utbildningen väljs ut tillsammans. Dessutom testar vi gröna tillbehör, allt efter säsong.

Undersökningar visar att det främst är i delikatess- och köttdisken som butikspersonalen får möjlighet att prata med kunderna. Här söker många kunder inspiration och tips på nya smaker. Och lägger gärna lite extra tid på att välja rätt produkt. Då är butiksmedarbetarnas kunskap ovärderlig.

– Det är något som vi har tagit fasta på i utbildningen, säger Martina. Därför testar vi olika säljinspirerande rollspel. Hur säljer du en färskkorv? Vilka tillbehör skulle du föreslå beroende på
säsong?

– Inför påsken, julen eller midsommar – vad kan vi tipsa kunderna om? Vilka grönsaker och rotfrukter lämpar sig som smakkompisar? Vad kännetecknar en fermenterad produkt?

Här får de lukta, smaka och känna! Blindtest av charkuteriprodukter tycker många deltagare är spännande - Martina Jönsson, matkonsult på Hushållningssällskapet. 

Det är inte bara butiksmedarbetare som uppskattar charkuteriutbildningen. Charkuteriföretaget
Rybergs bjöd in en grupp kunder till en charkuteriutbildning med avslutande besök i tillverkningen.

– Att avsluta med besök i tillverkningen ger ju en extra dimension, säger Martina. Då fick alla se hur en snabbhack ser ut, lära sig hur ett rökskåp fungerar, förstå vad fermentering är och känna alla härliga dofter.

– Det blev en succé, säger Magnus Holmström, vd Rybergs.

– Vi kommer snart att köra ett stort kundevent igen och då ska vi tipsa alla deltagare om att de själva kan köpa in charkuteriutbildningen till sina butiksmedarbetare.

– Vi ser mycket positivt på att kunna använda våra lokaler för det ändamålet.

Läs mer om utbildningen och anmäl dig här!

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden