Premiär för nya märkningen Från Sverige och Kött från Sverige

I och med lanseringen av "Från Sverige" breddas nu märkning av svenska produkter och täcker alla råvaror och produkter med svenskt ursprung. "Kött från Sverige" står för samma kriterier som "Svenskt kött", vilket efter övergångstid kommer att fasas ut.

Undersökning efter undersökning visar att svenska livsmedel och råvaror har hög prioritet när konsumenterna ska välja varor. Men många tycker att det är svårt att se varans ursprung.

– Här möter den nya märkningen ett uttalat behov och gör det enklare för konsumenter att kunna göra medvetna val. De första produkterna märkta med den nya ursprungsmärkningen Från Sverige kommer ut i butikerna idag, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning AB som ansvarar för märket.

Om märket Från Sverige och Kött från Sverige

Ursprungsmärkningen Från Sverige är frivillig och kan sättas på alla typer av livsmedel som uppfyller kriterierna. För kött och charkuterier används märkningen Kött från Sverige. För att underlätta för konsumenterna kommer märket Svenskt Kött efter en övergångstid att fasas ut. Märket Från Sverige respektive Kött från Sverige ägs av det nybildade bolaget Svenskmärkning AB.

Gynnar svenska bönder och svensk livsmedelsproduktion

De främsta skälen till att köpa mat och dryck från Sverige är att gynna svenska bönder och livsmedelsproducenter i Sverige. Viktiga värden är också korta transporter, bra djurskydd och trygg och säker mat. Det visar den nya konsument-undersökning som YouGov genomfört på uppdrag av Svenskmärkning under februari 2016.

Att allt fler väljer svenskproducerat, stärker och utvecklar vår inhemska produktion av livsmedel. På så vis kan svenska råvaror säkras för framtiden, fler arbetstillfällen skapas och de öppna landskapen bevaras. Svenska råvaror har en helt naturlig del i all världens mat.

Frivillig märkning

– Den nya märkningen är frivillig men ställer krav på företagen som vill använda märket, säger Maria Forshufvud. De tecknar avtal med Svenskmärkning AB och produkterna som märks ska följa det regelverk som märkningen vilar på. Redan nu har ett 25-tal företag tecknat avtal, och fler är på väg.

Initiativet till märkningen kommer från Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF som gemensamt bildat bolaget Svenskmärkning AB, som äger och förvaltar märket. Svenskmärkning svarar också för kommunikation och marknadsföring av märket.

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden