Simtuna ansluter sig till Cowfunding

Cowfunding är ett nytt sätt att sälja kött från väl valda gårdar via nätet. Sedan 2015 har företaget funnits i Skåne, nu utökar man verksamheten till Stockholm.

Simtuna pråstgård i Fjärdhundra norr om Enköping är den första gården som anslutit sig till Cowfunding i Stockholmsregionen.

Hela sommaren går Simtuna prästgårds nötkreatur ute på naturbete. De får inget kraftfoder. Det ger ett fint, välsmakande kött, men de betande mularna gör också sitt för den biologiska mångfalden.

– Jag vill inte vara en anonym producent, utan vill att kunderna som köper vårt kött ska veta från vilken gård det kommer och hur djuren har fötts upp, säger lantbrukaren Marcus Eriksson, till Land lantbruk.

Simtuna Prästgård har 75 djur av raserna Hereford och Charolais. Det första djuret på Simtuna Prästgård som såldes via Cowfunding var en stut av rasen Hereford.

Grundare till företaget Cowfunding är Gertjan Dieleman och Hans Ramel från Öveds kloster. Till en början var det Ramels egna agnuskorsningar som såldes via hemsidan. Sedan en tid tillbaka är ytterligare sex skånska gårdar anslutna till systemet.

Och trots namnet går det även att köpa gris via cowfunding.

Försäljningen går till så att konsumenten ser på hemsidan vilket djur som är till salu, om det är en ko eller stut, hur det utfodras, hur gammalt det är och vilken gård det kommer ifrån.

Sedan bestämmer man hur mycket kött man vill köpa. Det finns tre olika storlekar på lådor och varje ko räcker till 25 lådor.

Först när alla 25 lådorna är beställda slaktas djuret och sedan hängmöras det i två veckor innan det levereras till slutkunden.

Om man vill kan man hälsa på djuret innan det går till slakt. 

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden