Studenter ska få konsumenter att välja svenskt kött

Hur får vi konsumenterna att välja svenskt kött? Den frågan kommer studenter vid Sveriges lantbruksuniversitet Ultuna att få ta ställning till i tävlingen Idégeneratorn. Fokus kommer att ligga på charkuterier där köttets ursprung lätt osynliggörs.

I år ville Ultuna studentkår fokusera på hur man ska öka försäljningen av svenskt kött och tog därför kontakt med branschorganisationen Svenskt kött. Casetävlingen Idégeneratorn är en årligen återkommande tävling. Studenter med olika bakgrundskompetens blandas för att öka idérikedomen i de tävlande grupperna och för att nytänkande och kreativa idéer ska uppstå.

De tävlande studenterna får en bakgrund till tävlingsämnet och får lära sig mer om idégenerering . De tävlande grupperna har två veckor på sig innan de ska lämna in sitt lösningsförslag på hur man ska få konsumenter att välja svenska charkprodukter. Det vinnande bidraget utses av en jury bestående av representanter från Svenskt kött, Ultuna Studentkår, Drivhuset Uppsala och SLU Holding och presenteras på Ultuna Näringslivsdag den 12 november.

- Det ska bli jättespännande att se förslagen från studenterna. Vi får inte glömma att den absolut största delen av grisen, 70 procent, blir råvara till skinkor, leverpastejer, korv med mera. Det är lika viktigt att ha koll på köttets ursprung när vi handlar pålägg och charkuterier som när vi väljer helt kött, säger Maria Forshufvud, vd på Svenskt kött.

Alla studenter är välkomna att delta. Antalet platser är begränsade och sista dag för anmälan är den 30:e september. Tävlingen inleds den 8 oktober.

Vem vet, kanske är det i någon av dessa tävlande grupper som lösningen på frågeställningen ”Hur får vi konsumenterna att välja svenskt kött?” finns?
Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden