Svenska bönder deltar i lanseringskampanj för Svenskt kött-märket

"Handla gott från svenska bönder!" är temat i den första kampanjen för Svenskt kött-märket, som börjar synas i matmedia i november. Innebörden i temat är lika enkel som viktig: Du köper gott kött och stödjer ett gott lantbruk.

Svenskt kött har hög kvalitet och hög matsäkerhet och djuruppfödningen sker nära, i vårt eget land, enligt Sveriges djurskyddslag, världens mest omfattande lag i sitt slag. Vi får helt enkelt mycket gott på köpet, när vi köper svenskt kött.

Konsumenter vill veta varifrån maten kommer

Som konsumenter vill vi veta var maten kommer ifrån och hur den produceras. En undersökning som Svenskt Kött genomfört visar att 85% av svenskarna tittar efter ursprungsmärkning när de köper kött, att det är viktigt att köttet är svenskt och att 8 av 10 vill ha ursprungsmärkning på kött och charkuterier.

Svensk-märkt julskinka

Nu är denna märkning verklighet och kommer på allt fler produkter i handeln. I början syns märket framför allt i charkdiskarna: på pålägg, korv, köttbullar, julskinka med mera. Det är en bra plats att starta på, då en färsk undersökning från LRF och Svenskt Kött visar att konsumenterna tycker att charkdisken är den mest spännande disken i matbutiken.

100% svenskt

Svenskt kött-märket betyder att 100% av all köttråvara i produkten är från gris, nöt och/eller får och lamm som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige och att hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Märket införs successivt på svenska kött- och charkvaror fr.o.m. 2011. Unikt är att det är en frivillig och gemensam överenskommelse mellan handeln - Axfood, Bergendahls, Coop och ICA - och LRF och Svenskt Kött.

 

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden