Svenskt Kött vill ha ansvarsfull sojaodling

2014 ska minst 60 procent och 2015 ska 100 procent av den soja som används eller säljs av företagen i den Svenska Sojadialogen vara ansvarsfullt producerad. Det garanterar de 27 svenska matföretag och organisationer som tecknat en frivillig överenskommelse.

Målet är att säkerställa att den soja som används för produktion av livsmedel som säljs i Sverige är socialt och miljömässigt ansvarsfullt producerad.

I ett brett, frivilligt nätverk som omfattar branschorganisationer, foderindustri, matproducenter och handelskedjor vill företagen säkerställa att de produkter som svenska konsumenter köper är producerade med certifierad soja, oavsett om det rör sig om produkter med svenskt eller importerat ursprung. Ansvarstagandet omfattar det som respektive företag i sin egen leverantörskedja självt kan påverka. Med certifierad soja menas här såväl fysiskt certifierad soja som köp av sojacertifikat. Båda tillvägagångsätten bidrar till ansvarsfullt producerad soja. 

- Svenskt Kött uppskattar att hela livsmedelskedjan gått in i överenskommelsen. För oss är det en självklarhet att stödja detta initiativ för en mer hållbar livmedelsproduktion, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.

De senaste 50 åren har den globala sojaproduktionen ökat från 27 miljoner ton till dryga 269 miljoner ton. Sojamjöl är vanligt förekommande som del av foder då det innehåller högvärdigt protein och livsviktiga aminosyror som är nödvändiga för djurens välmående.

Sojadialogen är ett svenskt upprop för ansvarsfullt odlad soja certifierad enligt RTRS (Round Table on Responsible Soy) eller ProTerra’s principer och kriterier. Ambitionen är att alla livsmedel från företagen i Sojadialogen ska vara baserad på ansvarsfullt odlad soja.

- Vi välkomnar det här som ett viktigt första steg för att minska negativ påverkan på natur, djur och människor där sojan produceras. Vår förhoppning är att andra företag kan följa efter och ställa krav på hur sojan produceras, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden, WWF.

Genom att enbart producera och/eller sälja produkter med certifierad soja vill företagen bidra till att förhindra förlust av biologisk mångfald, oansvarig användning av giftiga bekämpningsmedel, exploatering av mark som tillhör lokal- eller ursprungsbefolkningar samt säkra bra arbetsförhållanden på sojaplantagen. Genom att ställa krav på certifierad soja säkerställs att den odlats utan exploatering av unika naturområden, som Atlantregnskogen, Cerrado, Chaco eller Amazonas.

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden