Svenskt köttmärket en klar framgång

Svenskt köttmärkningen har fyllt ett år och allt fler företag använder nu det blågula märket. Den frivilliga ursprungsmärkningen är ett svar på konsumenternas önskemål att lättare hitta svenskt kött i butikerna.

Det var i maj förra året som Svenskt Kött lanserade den frivilliga märkningen tillsammans med Ica, Coop, Axfood, Bergendahls och LRF. Kedjorna har också valt att sätta Svenskt kött-märket på sina egna märkesvaror. Det är en styrka och en klar anledning till framgångarna att märket har så stor del av branschen bakom sig.

Märket syns tydligt i disken

Vid en mätning som gjordes i våras känner två av tre konsumenter till märkningen och vet vad den står för. Det visar att märket syns tydligt i disken och är lätt att förstå och få förtroende för. Sju av tio svenskar vill veta att det är svenskt kött i produkten och det har tidigare inte framgått på många svenska charkprodukter.

Lönnebergaskinka, som tillverkas av Atria, är en av de senaste produkterna som fått svenskmärkning. Atrias VD Tomas Back är positiv till märkningen och företaget använder märket säger han i en intervju i Jordbruksaktuellt:

”Jag tycker att det är bra med en branschgemensam märkning, eftersom alla producenter då borde märka efter exakt samma kriterier och det ger en tydlighet åt konsumenten. Tidigare har vi haft vår egen svenskmärkning på till exempel Lönnebergaskinka, men den har vi bytt ut till den gemensamma. Trenden med ökad import är oroande för den svenska primärproduktionen. Industrin behöver svensk råvara och vi hoppas att den inhemska produktionen ökar, säger Back till Jordbruksaktuellt.”

 

Aktuellt

Hur mycket kött äter vi? Förhållanden mellan konsumtion och kostråd 2023

Hur mycket kött äter vi?

Jordbruksverkets statistik visar hur mycket kött vi äter i Sverige och hur nära vi ligger kostråden för vår konsumtion 2023.

Svenskt Kött på TikTok

Svenskt Kött på TikTok

Nyligen la vi till en kanal bland våra sociala medier och numera finns Svenskt Kött på TikTok.

Rulla till toppen