​Tallriksmodellen på nytt sätt

Brukar du fundera på om du rör dig mycket eller lite innan du lägger upp maten på tallriken? Nu har Livsmedelsverket anpassat Tallriksmodellen så att den också ska fungera för dig som rör dig lite.

Tallriksmodellen visar hur man kan lägga upp maten för att äta balanserat och få tillräckligt av vitaminer och mineraler. Modellen började spridas till bland annat skolmatsalar redan för 40 år sedan för att det skulle vara lättare att följa kostråden, som baseras på de nordiska näringsrekommendationerna.

Tallrikens tre delar

  • Kött, fisk, ägg och baljväxter som bönor, linser och ärter
  • Grönsaker och rotfrukter
  • Potatis, pasta, bröd eller gryn som ris, bulgur, mathavre och matkorn. I första hand är det fullkornsvarianterna som rekommenderas

Tallriksmodellens nya tvilling

En fysiskt aktiv person behöver mer kalorier än en person med stillasittande livsstil. Men den som rör sig lite behöver fortfarande alla olika näringsämnen, men en lite annorlunda fördelning av de olika livsmedelsgrupperna.

I de bägge varianterna av modellen är delen för kött, fisk, ägg eller baljväxter en femtedel av tallriken.

Storleken på grönsaksdelen och potatis-pasta-bröd-gryn-delen är flexibel, och beror på hur mycket en person rör sig. Den som inte rör sig så mycket kan låta grönsaker och rotfrukter fylla halva tallriken.

Den som rör sig mycket kan göra potatis-pasta-bröd-gryndelen större.

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden