Ursprungsmärkning viktig för konsumenter

Undersökningar visar att 83% av svenska konsumenter vill veta varifrån köttet kommer. Och att information om ursprungsland, vetskap om varifrån maten kommer och var den är producerad är viktig och påverkar konsumenterna och deras köpbeslut.

En majoritet av svenska konsumenter vill veta varifrån maten kommer. Särskilt intresserad är man av produkter av kött, mjölk, frukt och fisk. Det visar en undersökning om ursprungsmärkning som har genomförts i Sverige och tre andra EU-länder.

Undersökningen som presenterades i början av 2013 och har utförts av den europeiska konsumentorganisationen BEUC visar att 6 av 10 svenskar tycker att produktens ursprung är bland de viktigaste faktorerna när de väljer mat, tillsammans med faktorer som smak, pris och kvalitet.

Både lagstiftare och företag har ett stort ansvar

– Idag finns det många förvirrande märkningar på exempelvis korv som marknadsförs med en svensk flagga på, trots att köttråvaran kommer från Danmark. Dessa oärliga marknadsföringsmetoder är helt oacceptabla. Både lagstiftare och företag har ett stort ansvar i att hjälpa konsumenten att kunna välja, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

Kött högst upp på listan

Kött hamnar högst upp på listan över produktgrupper där konsumenter vill ha mer information om ursprung. Hela 83 procent anger det som viktigt. Tätt därefter följer produktkategorierna mjölk (79 procent), mjölkprodukter (77 procent), fisk (75 procent) samt färsk frukt och grönsaker (74 procent).

Konsumenter föredrar svenskt kött och charkuterier

En kandidatuppsats från Marknadskommunikationsprogrammet vid Stockholms universitet visar att information om ursprungsland i innehållsförteckning eller via märkning är viktig och har betydelse för konsumenter. Uppsatsen "Blott Sverige svenskt kött har... En studie av konsumenters attityd till märkning av svenska charkuteriprodukter" är gjord av Charlotte Sommarin och Rebecka Svensén. I studien har man följt och intervjuat kunder på plats i livsmedelsbutiker.

Resultatet visar att de konsumenter som svarade på undersökningen föredrog svenskt kött och char­kuterier med svenskt ursprung framför icke svenska motsvarigheter.

Vetskap om varifrån maten kommer påverkar köpbeslut

Undersökningen visar också att information om ursprungsland, vetskap om varifrån maten kommer och var den är producerad är viktig och påverkar konsumenterna och deras köpbeslut. Vidare kunde man se att konsumenterna är beredda att betala mer för svenskt ursprung.

Med hjälp av intervjuer kunde man i undersökningen dra slutsatsen att svenskt ursprung likställs med hög matkvalitet, livsmedelssäkerhet, djurhälsa. Och även att ursprungsland har betydelse även för de konsumenter som inte väljer produkter med svenskt ursprung.


Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden