Vi möts i köttdisken

I en modern matbutik säger kunderna och personalen knappt ett ord till varandra. Med ett  undantag: köttavdelningen. Något som rätt använt ger stora möjligheter att hjälpa kunden att göra ett medvetet val.

Jesper Nyberg är köttansvarig på Coop Daglivs i Stockholm, stolt vinnare av kategorin Årets kött- och charkuteriavdelning på Dagligvarugalan 2014. I hans saluhall i butiken vid Fridhemsplan är nästan 99 procent av det färska köttet både svenskt och närproducerat, och det är en självklarhet både för honom och hans personal att prata mat med kunderna.

– Jag försöker att känna av från kund till kund dels vad de är ute efter men också hur bra de är på matlagning så att jag kan rekommendera precis rätt bit till dem. Dessutom brukar jag passa på att berätta lite om köttet de köper så att de har en bra historia att prata med gästerna om. 

På Dagslivs är Svenskt kött-märkningen ständigt närvarande, vid det här laget så pass mycket att kunderna i princip utgår från att köttet i disken är svenskt.

”Jag brukar passa på att berätta lite om köttet så att kunden har en bra historia att berätta för sina gäster.” Jesper Nyberg, köttansvarig Coop Dagslivs

– Jag upplever att kunderna verkligen uppskattar det. Och kommer det då någon som absolut vill ha dansk fläskfilé för 49:90, ja då får vi förklara varför vi har valt bort det, något de allra flesta förstår väldigt snabbt.

Att Jesper Nyberg och hans personal har rätt inställning bekräftas av undersökningen ”Sanningens ögonblick”, världens största eye tracking-studie, som presenterades under 2014. 500 butikskunder försågs med speciella glasögon för att kartlägga exakt hur deras butiksbesök gick till, och det som var slående var hur extremt lite de och personalen interagerade med varandra. På alla ställen utom vid köttavdelningen och vid chark över disk. 

– Det här tyder på att kött är en kategori som skapar ett betydligt högre engagemang än andra varor hos konsumenterna, säger Patrik Barthelsson, analysansvarig på Retail Academics, företaget bakom undersökningen.

– Man vill lära sig mer, veta mer, och man nöjer sig inte med butikens ordinarie skyltmaterial utan vill prata med någon som har kunskap om köttet man väljer bland. För butiken innebär det högre engagemanget en stor möjlighet, dels till merförsäljning men också i att hjälpa konsumenten att hitta rätt och på så sätt skapa en nöjd kund. Men utöver de här möjligheterna finns det mycket att göra för att öka försäljningen.

"Kunderna vill lära sig mer och man vill pratamed någon som har kunskap om köttet.”

Under sommaren 2014 genomförde Svenskt kött och Retail Academics en informationskampanj för att hjälpa konsumenterna att urskilja produkter märkta med Svenskt kött och på så sätt lyfta upp köttets ursprung som ett viktigare beslutskriterium i köpvalsprocesssen. Informationsmaterialet sattes upp i över 700 butiker över hela Sverige och resultaten av den 14 veckor långa kampanjen var mycket positiva. Kunderna uppmärksammade kampanjen för ursprungsmärkningen för att det var något som stack ut från det vanliga. 

– Konsumenternas beteende är både påverkbart och mätbart, och med rätt kunskap om hur de tar till sig kampanjen kan man göra kraftfulla och effektiva punktinsatser, säger Patrik Barthelsson.

– Genom att personalen har god kunskap om kött- och charkuteriprodukterna och kan möta kunderna i deras frågor vid köttdisken är väldigt mycket vunnet även mellan kampanjtillfällena. 

Av: Karin Aase

Nyheter Blogg Press Filmrum Kalender Kötthack Köttpodden