Bönder pratar griskött i butik

Under nästa vecka kommer Coop Extra landet runt att uppmärksamma det svenska grisköttet. På fredag finns även grisbönder på plats i några butiker.

Sedan januari har Sveriges grisbönder tillsammans med Svensk Köttinformation drivit en kampanj där det svenska grisköttets mervärden lyfts fram. Konsumenter har framför allt sett den genom en märkning på det konsumentpackade grisköttet. Flera olika fakta kommuniceras på olika etiketter, med en hänvisning till en hemsida där man kan läsa mer. Totalt kommer närmare 4 miljoner etiketter att distribueras ut under 2007.

Nästa vecka kommer även olika typer av skyltning i Coop Extras butiker belysa det svenska grisköttet. Under fredagen kommer det att finnas bönder på plats i några butiker för att berätta mer om sin produkt och bjuda på smakprover.

Det finns fördelar med svenskt griskött kontra utländskt, som man kanske inte märker när man jämför två paket fläskfilé i butiken. Coop och Svensk Köttinformation gör gemensam sak och upplyser alla Coops konsumenter om det arbete som ligger bakom det svenska grisköttet.

-Det här gör vi för att berätta om det fantastiska jobb som alla våra medlemmar gör, säger Lars Hultström, ordförande i medlemsföreningen Sveriges Grisproducenter. Vi håller en världsunikt hög standard på vår produktion, och det är något som våra slutgiltiga kunder, de som ska äta kotletten eller skinksteken, inte verkar känna till.

Butikspersonalen på Coop har även informerats om produktionen av griskött. Kampanjen bekostas av Sveriges grisbönder, och kommer att pågå under hela 2007.

I följande Coop Extra-butiker finns det bönder på plats fredagen den 13 april:

• Tyresö centrum
  • Täby, Stortorget 125