Konsumenterna vill ha mer griskött att välja på i köttdisken

6 av 10 konsumenter önskar sig ett mer varierat utbud av griskött enligt en undersökning som United Minds har gjort på uppdrag av Svenskt Kött.

"Det är bra att konsumenterna vill ha mer att välja på samtidigt som branschen är inne i ett starkt utvecklingsskede för att möta konsumenternas förväntningar" säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.

- Undersökningen presenteras idag på en pressträff om svenskt griskött på tallriken som Svenskt Kött anordnar. 1084 personer mellan 18-80 år intervjuades i början av april.

5 av 10 vill testa nya typer av griskött och 6 av 10 vill lära sig tillaga delar av grisen de inte provat. Majoriteten tycker att griskött är enkelt att tillaga.

- Nyfikenheten är stor likaså viljan att lära sig laga nya saker, griskött är fortsatt populärt, det ska vi ta vara på, säger Maria Forshufvud.

God smak är det som konsumenterna främst förknippar med god kvalitet på kött.

- Trenden med olika koncept för svenskt griskött och satsningar som Guldgris och Rapsgris stämmer bra med vad konsumenterna vill ha. Allt handlar om goda smaker och upplevelser av köttet, säger Maria Forshufvud.

Köttrenden håller i sig på. De allra flesta, 85 procent, bedömer att de kommer att äta lika mycket griskött som de gör idag i framtiden. Bara 10 procent kommer att dra ner på sin konsumtion av griskött.

Köttets ursprung är fortsatt en viktig faktor vid valet av griskött, 8 av 10 vill veta varifrån köttet kommer.

- Det finns en tilltro till de svenska bönderna. Sverige har ett starkt djurskydd och bra djuruppfödning säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött. Den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött är helt klart efterfrågad av konsumenterna och har en viktig funktion att fylla. Vi märker också att fler företag idag frågar efter märket och använder det aktivt på förpackningarna.

Vill du veta mer, kontakta:

Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött, 072-741 64 90

Svenskt Kött informerar om svenskt gris-, nöt- och lammkött och nyttan med svensk djuruppfödning. Märket "Svenskt kött" betyder att all köttråvara i produkten är från djur som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige. Hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Märket står också för att djuren fötts upp i Sverige enligt svensk djurskyddslag som är världens mest omfattande.