Köttpodden – ny satsning från Svenskt Kött

Nu startar Svenskt Kött podcasten Köttpodden där spännande gäster pratar kött ur olika infallsvinklar. Programledare är Svenskt Kötts vd Elisabet Qvarford och först ut är matprofilen och köttkocken Johan Jureskog.

Tillsammans med Elisabet Qvarford ger Köttpoddens gäster en fördjupad kunskap om uppfödning, styckningsdetaljer och tillagning, plus en massa annat som hör köttet till.

- Vi på Svenskt Kött är glada över att kunna lansera Köttpodden. Poddens format kommer att passa våra målgrupper bra med sin enkelhet och tillgänglighet. Vi hoppas det blir många som lyssnar, säger Elisabet Qvarford, vd för Svenskt Kött som har en bakgrund som radiojournalist på Sveriges Radios Ekoredaktion.

I första avsnittet får vi möta matprofilen och köttkocken Johan Jureskog. Han berättar att det godaste köttet han ätit kom från tjuren Ferdinand och att tjurpenis är det äckligaste. Johan avslöjar hur du steker och serverar en perfekt entrecote. Samt berättar om sin hemliga dröm, vad han ska bli när han blir stor…

- Kött är mitt liv och att få möjligheten att prata om det jag brinner för i ett helt nytt sammanhang som detta är superkul. Jag tror detta kan bli hur bra som helst. Hoppas Köttpodden får många lyssnare, säger Johan Jureskog mästerkock och Köttpoddens premiärgäst.

Här kan du lyssna på podden och nya avsnitt släpps på torsdagar

Följande personer kommer att medverka i podden

• Johan Jureskog, köttkock som driver restaurang AG i Stockholm
  • Ann-Helen Meyer von Bremen, journalist, författare med inriktning lantbruk, livsmedel