Provsmaka fransyska på Årets Kock

Svenskt kött slår i år ett slag för fransyskan, en lite bortglömd men fantastisk styckningsdetalj. På finalen i Årets kock visas detaljstyckning i Svenskt kötts monter och det bjuds på provsmakning av rätter signerade Fredrik Eriksson.

- Fransyskan kan kallas högrevens bortglömda kusin. Den är fantastiskt användbar och passar för olika rätter, både i restaurang- och hemmaköket, menar Fredrik Eriksson, juryns ordförande i Årets Kock och krögare på Långbro Värdshus.

Att ta tillvara hela djuret är en fortsatt stark trend, som Svenskt kött följer upp genom att sprida kunskap om ett mer resursklokt sätt att stycka fransyska.

- Vi vill inspirera till att stycka fransyskan på ett sätt som inte alltid sker idag. Styckas den anatomiskt i tre delar blir det en mycket användbar och god styckningsdetalj av nötkött, säger Elisabet Qvarford tf vd på Svenskt kött.

Lilla fransyskan är delen mellan rostbiffen och bakpartiet. Stora fransyskan sitter mellan lilla fransyskan och bakpartiet. Platta fransyskan omsluter rörbenet.

Under tiden som de tävlande tillagar sina rätter i finalen av Årets Kock 2016, SM i professionell matlagning, finns Svenskt kött på plats som stolt sponsor under hela tävlingsdagen. I montern visar köttgesällen Eric Persson hur man detaljstyckar fransyska i de tre delarna och det bjuds även på smårätter av fransyska, signerade Fredrik Eriksson och Petter Danielsson, kock och platschef på Långbro värdshus systerrestaurang Asplund i Solna.

Mer information om fransyska

Finalen i Årets Kock 2016