Årets Fyrfota Gastronomiupplevelse: 50 Kvadrat, Visby

Restaurang 50 Kvadrat i Visby är vinnare av Årets Fyrfota Gastronomi 2012; en ny kategori i White Guide i samarbete med Svenskt Kött. 50 Kvadrat drivs av Laila Löfkvist och Fredrik Malmstedt.

- Vi gratulerar varmt Laila och Fredrik och deras medarbetare på 50 Kvadrat till priset, säger Maria Forshufvud, vd, Svenskt kött. De är värdiga vinnare i en kategori där konkurrensen var stenhård.

Bland de nominerade fanns AG, Stockholm, Köttbaren, Stockholm samt Svartengrens, Stockholm.

- Med utmärkelsen Årets Fyrfota Gastronomi vill vi premiera en restaurang som med fokus på köttråvarans kvalitet och karaktär i allt från uppfödning, slakt, beredning och tillagning gör Sveriges karnivorer extra lyckliga.

- 50 Kvadrat har sedan flera år tillbaka arbetat konsekvent med svenskt kött, nose to tail-tänket och utvecklat sitt sätt att utnyttja köttets olika styckningsdetaljer. De brinner för att utveckla det svenska köttet i dialog med uppfödare och branschen, säger Maria Forshufvud.

Juryns motivering till vinnaren av Årets Fyrfota Gastronomi - 50 Kvadrat - lyder:

"För att arbeta med lokalt uppfödda djur i en kreativ gastronomi som tar vara på djurens alla ädla och mindre ädla delar och lyfter fram de olika detaljernas bästa egenskaper - samt för sitt engagemang i uppfödning och marknadsföring av lokalt kött."

Svenskt kött-märket i butik

Medvetenheten och intresset för vad vi äter ökar. 7 av 10 svenskar vill kunna se på förpackningen att det är svenskt kött de köper.

Svenskt kött-märket är vårt sätt att hjälpa till. Svenskt kött-märket bygger på en gemensam överenskommelse mellan Svenskt Kött, Axfood, Bergendahls, ICA, KF och LRF.

Märket betyder att all köttråvara i produkten är från gris, nöt, får eller lamm som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige och att hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Mer än 130 företag över hela Sverige intygar detta och har därmed rätt att använda märket på sina förpackningar och i sin marknadsföring.

Pressbilder

Vill du ha mer information om White Guide kategorin Årets Fyrfota Gastronomi eller veta mer om Svenskt kött? Hör av dig till maria.forshufvud@svensktkott.se, vd Svenskt kött, +46 72 741 64 90.

Mer information om svenskt kött hittar du på http://www.svensktkott.se. Du kan även följa oss på Facebook och Twitter.