Svensk Köttinformation ombildas till Svenskt Kött

Svensk Köttinformation ombildas, får ny ägarstruktur och byter namn till Svenskt Kött AB. Ny styrelseordförande är Magnus Lagergren, ordförande i Dalsjöfors Kött AB. LRF går in i bolaget som ny aktör med en ägarandel på 27 procent. Övriga ägaraktörer är Scan, Danish Crown, Köttbranschens Riksförbund samt Sveriges Grisföretagare ekonomisk förening, Sveriges Nötköttsproducenter och Svenska Fåravelsförbundet. Målsättningen är att ta en starkare ställning i debatten gällande de branschgemensamma frågorna.

Svensk Köttinformation AB informerar om svenskt gris- nöt-, och lammkött. Den nya ägarkonstellationen ger en ny plattform och kommer att ännu bättre svara upp till kunder och konsumenters ökade informationsbehov kring kött. I samband med ny ägarstruktur sker även byte av företagsnamn till Svenskt Kött AB. Rekryteringsprocess av ny VD är påbörjad då förändringsprocessen sammanfaller med att nuvarande VD, Ella Nilsson, under hösten 2010 går i pension.

Ny ägarstruktur

• LRF: 27%
  • Scan: 16%
  • Danish Crown: 16%
  • Köttbranschens Riksförbund: 16%
  • Sveriges Nötköttsproducenter: 10%
  • Sveriges Grisföretagare: 10%
  • Svenska Fåravelsförbundet: 5%

- Det är en spännande uppgift som jag har framför mig. Mat- och livsmedelsfrågor ligger idag högt på agendan och det gör att vi allt oftare behöver ha ett gemensamt språkrör för att få ut information om det svenska köttet och dess mervärden. Svenskt Kött AB blir jämförbart med andra organisationer som t ex Svensk Mjölk, Svensk Fågel, säger nytillträdde ordförande för Svenskt Kött AB, Magnus Lagergren.

Läs mer!

»Ny VD utsedd till Svenskt Kött AB

För mer information kontakta:

Maria Forshufvud tel 070 325 69 72

Magnus Lagergren tel 0702 55 52 35