Svenskt Kött går in i Exceptionell Råvara

Svenskt Kötts vd Elisabet Qvarford har valts in som styrelseledamot i föreningen Exceptionell Råvara. Föreningen verkar för att utöka kontakterna och fördjupa relationerna mellan kockar och djuruppfödare samt andra matproducenter i Sverige.

- Vi på Svenskt Kött är stolta att få vara med i det här sammanhanget och kunna lyfta det svenska köttet som håller världsklass. När jag erbjöds en plats i föreningens styrelse var självklart att tacka ja, säger Elisabet Qvarford, vd på Svenskt Kött.

Exceptionell Råvara är ett kvalitetsorienterat, brett och inkluderande initiativ för att utveckla den moderna gastronomi och förse den växande skaran restauranger på toppnivå med råvaror som är unikt för Sverige. Exceptionell Råvara startades 2011 av kocken Björn Frantzén och journalisten Mattias Kroon och syftet är kockar och bönder ska samarbeta för att gemensamt utveckla exceptionella svenska råvaror.

Föreningen håller regelbundna möten där det diskuteras smak, konsistens, doft och utseende på utvalda råvaror av nöt, gris och fågel. I samband med gårdagens föreningsstämma gick Svenskt Kött även in som sponsor av verksamheten.

- Det känns självklart att vi från Svenskt Kött ska vara med och stödja en verksamhet som vill lyfta kvalitén på svenskt kött. Jag har stora förhoppningar om att vi ska kunna lära oss mycket av varandra, säger Elisabet Qvarford, vd på Svenskt Kött.