Svenskt Kött presenterar kampanj för svenska charkuterier

Vad finns det egentligen att säga om svenska charkuterier som falukorv, leverpastej och rökt skinka? Hur mycket som helst om du frågar oss på Svenskt Kött. Det berättar vi om i en ny kampanj för charkuterier.

– I kampanjen lyfter vi fram de svenska charkuteriernas unika smaker, historia, hantverk och tradition, säger Maria Forshufvud, vd, Svenskt Kött.

Kampanjen bygger på tre delar:

  • Annonsering i ett brett urval av matmagasin och kundtidningar
  • Butiksexponering
  • Uppföljning, fördjupning och tävling på webben och i sociala medier.

Kampanjen pågår under hela våren, sommaren och hösten.

– Vi vill bland annat engagera konsumenter i en tävling på vår webbplats, där vi uppmanar alla att bidra med sina egna berättelser. Nästan alla har en relation till charkuterier som falukorv, leverpastej, prickig korv och rökt skinka och det är vi stolta över, säger Maria Forshufvud.

Sverige har en rik hantverkstradition med unika och svenska smaker, vilket lyfts fram i kampanjen.

– Målet är att skapa värde, stolthet och mer försäljning av charkuterier tillverkade av svenskt kött och svenska smaker, samt exponering av den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött, säger Maria Forshufvud, vd, Svenskt Kött.

Syftet med den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött är att göra det lättare för konsumenter att hitta charkuterier och kött från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Charkuterier ska även vara tillverkade och förpackade i Sverige.

I kampanjen har illustratören Cecilia Carlstedt gjort fina illustrationer av de traditionella svenska charkuterierna falukorv, isterband, leverpastej, prickig korv och rökt skinka. Det kreativa teamet består av Eric Persson, Emilia Molin och Daniel Berglund.

Målgruppen är kvinnor och män 25–44 år som är ganska till mycket intresserade av mat, gärna läser matmagasin, samt spenderar mycket tid online.

Mer information

Svenskt Kött informerar om svenskt gris-, nöt- och lammkött och nyttan med svensk djuruppfödning. Märket "Svenskt kött" betyder att all köttråvara i produkten är från djur som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige. Hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Märket står också för att djuren fötts upp i Sverige enligt svensk djurskyddslag som är världens mest omfattande.

2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007