Torbjörn Lithell ny ordförande för Svenskt kött

Torbjörn Lithell, HKScan, har utsetts till ny ordförande för Svenskt kött. På stämman utsågs även tre nya ledamöter och Svenskt Dagligvaruhandel är adjungerad till styrelsen för Svenskt kött.

- Det här är ett jättespännande uppdrag och jag ser fram emot att arbeta för att stärka positionen för svenskt kött på en konkurrensutsatt marknad, säger Torbjörn Lithell som är inköpsdirektör för HKScan och har suttit i styrelsen i två år. Han efterträder Johan Andersson som tidigare var vd för KLS Ugglarps men som sedan årsskiftet är ny chef för Lantmännens division Lantbruk.

Hans Agné som är vd för Svenska Avelspoolen ersätter Magnus Lagergren, tidigare vd för Dalsjöfors kött. Magnus Jönsson som är ny ordförande för Svenska Fåravelsförbundet ersätter Bertil Gabrielsson från samma organisation. Jonas Tunestål, ny vd för KLS Ugglarps, valdes också in.

Karin Brynell, vd Svenskt Dagligvaruhandel är adjungerad till styrelsen med Hans Bax, affärsområdeschef Kött på Axfood som suppleant.

Branschorganisationen Svenskt kött är en varumärkesoberoende organisation som utvecklar, förvaltar
och kontrollerar den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött. Svenskt kött ägs av Lantbrukarnas Riksförbund, HKScan, KLS Ugglarps, Avelspoolen, Sveriges Nötköttsproducenter, Sveriges Grisföretagare och Svenska Fåravelsförbundet.

• Torbjörn Lithell, HKScan
  • Jonas Tunestål, KLS Ugglarps
  • Hans Agné, Svenska Avelspoolen
  • Ingemar Olsson, Sveriges Grisföretagare
  • Jan Forsell, Sveriges Nötköttsproducenter
  • Magnus Jönsson, Svenska Fåravelsförbundet
  • Anders Holmestig, LRF
  • Karin Brynell, Svensk Dagligvaruhandel
  • Hans Bax, Axfood

Svenskt Kött informerar om svenskt gris-, nöt- och lammkött och nyttan med svensk djuruppfödning. Märket "Svenskt kött" betyder att all köttråvara i produkten är från djur som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige. Hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Märket står också för att djuren fötts upp i Sverige enligt svensk djurskyddslag som är världens mest omfattande.