Kött och järn

Järn är ett livsviktigt näringsämne som bland annat deltar i transporten av syre i blodet och i musklerna. Kött innehåller mer järn än många andra livsmedel. 

Hemjärn tas upp lättare

Större delen av det järn som finns i kött och i andra animaliska livsmedel kallas för hemjärn, det är lättare för kroppen att ta upp jämfört med det järn som finns i vegetabiliska livsmedel. Man tar upp mer järn från måltiden om det den innehåller vitamin C, fisk och kött. Te, kaffe, vin, fibrer och kalcium kan försämra upptaget.

Inälvsmat, till exempel blodpudding och leverpastej, är järnrik mat. I 100 gram blodpudding är det 17,5 mg järn, jämfört med 2,5 mg i lika mycket ryggbiff från nöt. I 100 gram fläskkotlett är det 1,7 mg järn.

Det finns även värdefullt järn i vissa grönsaker, till exempel grönkål och persilja. Men i köttet är det mer koncentrerat. I en stekt biff är det lika mycket järn som i två liter hackad persilja. 

Kvinnor behöver mest järn

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna är det lagom med 15 mg järn per dag för flickor och kvinnor före klimakteriet. För övriga vuxna gäller 9 mg och 11 mg för barn. Järnbrist är en vanligt både i Sverige och globalt, särskilt bland kvinnor. En person med järnbrist blir blek, trött, andfådd och får nedsatt immunförsvar.

Gå till nästa lektion