Naturlig näring

Kött innehåller högvärdigt protein, järn och andra mineraler och vitaminer. Genom att äta allsidigt och varierat får du en bra balans i kosten.



Kött tillsammans med grönsaker, rotfrukter, frukt, bröd och andra näringsrika råvaror är mat som du mår bra av.

Kött i lagom mängd är en del av en balanserad kost. Internationella experter på samband mellan kost och hälsa från World Cancer Research Fund (WCRF) har bedömt att 500 gram (tillagad vikt) rött kött per vecka är en rimlig mängd med utgångspunkt från aktuella forskningsresultat.

De flesta av WCRF:s råd stämmer väl med de kostråd som Livsmedelsverket redan har för svenska levnadsförhållanden. Verkets sammanställning av livsstilsråd för att förebygga cancer handlar till exempel om att undvika att bli överviktig, begränsa konsumtionen av socker och fett, vara återhållsam med alkohol och äta en varierad kost med mycket frukt och grönsaker.

Laddat med protein

Kött är laddat med protein, en portion (cirka 150 g otillagad vikt) ger dig cirka 30 gram protein. Det är ungefär hälften av dagsbehovet för en vuxen.

Vitaminer och mineraler

Kött innehåller många av de vitaminer och mineraler som kroppen behöver, till exempel B-vitaminer, järn, zink och magnesium.

Rikt på järn

Kött innehåller järn som kroppen behöver. Järnet i kött är extra bra, det kallas för hemjärn och är en typ av järn som kroppen lätt tar upp.
Varför svenskt kött Därför väljer vi svenskt köttKött från Sverige Styckdetaljer Charkuterier Köttkvalitet Köpa, laga och förvara Statistik Näring Uppfödning, miljö och klimat Frågor & svarFörvaring av kött

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!