Folat

Bra för: att bilda nya celler och röda blodkroppar. Vid graviditet eller när man växer ökar cellbildningen och behovet av folat.
Finns i: lever
Andra källor: ägg, mörkgröna bladgrönsaker, kål, bönor, kikärter, linser, fullkornsprodukter, filmjölk och yoghurt.
Brist ger: Blodbrist eftersom kroppen inte kan tillverka röda blodkroppar som den ska. Om en kvinna har låga halter av folat i blodet före och under den första tiden av graviditeten ökar risken för att fostret ska få ryggmärgsbråck.

Vitaminet kallas för folat när det finns naturligt i mat. När det ingår i berikning eller i kosttillskott kallas det för folsyra.

Rekomenderat dagligt intag

Ungdomar över 14 år och vuxna män och kvinnor: 300 mikrogram
Kvinnor i barnafödande åldrar: 400 mikrogram
Gravida och ammande: 500 mikrogram

Tips

En portion lever eller levergryta ger mer än 100 mikrogram folat, den som är gravid ska dock vara försiktig med att äta lever eftersom det också innehåller höga halter av A-vitamin. 

Källa: Livsmedelsverket

Varför svenskt kött Därför väljer vi svenskt köttKött från Sverige Styckdetaljer Charkuterier Köttkvalitet Köpa, laga och förvara Statistik Näring Uppfödning, miljö och klimat Frågor & svarFörvaring av kött

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!