Järn (Fe)

  • Bra för:Bildandet av röda blodkroppar som sköter transport av syre från lungor till kroppens alla vävnader
  • Finns i: Kött, blodmat, fågel, baljväxter, gröna grönsaker
  • Brist ger: Blekhet, trötthetskänsla, försämrat immunförsvar, blodbrist (anemi)

Dagsbehov

  • 15 mg för kvinnor i fertil ålder
  • 9 mg för kvinnor i icke-fertil ålder
  • 12-18 mg för ammande
  • 9 mg för män

Tips

Redan en halv portion (75 g) blodpudding ger 15 mg järn och motsvarar dagsbehovet av järn för en kvinna i fertil ålder. Det kan jämföras med den omtalade spenaten som oftast anges vara järnrik men den innehåller faktiskt bara 2 mg järn per 100 gram.

Det järn som finns i kött kallas för hemjärn och kan lätt tas upp i kroppen. Dessutom innehåller kött något som kallas för "köttfaktorn" vilken stimulerar upptaget av järn från maten. Icke-hemjärn (oorganiska järnet) finns i vegetabiliska livsmedel och tas i lägre utsträckning upp av kroppen än det järn som finns i kött.

 

 

Varför svenskt kött Därför väljer vi svenskt köttKött från Sverige Styckdetaljer Charkuterier Köttkvalitet Köpa, laga och förvara Statistik Näring Uppfödning, miljö och klimat Frågor & svarFörvaring av kött

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!